Американците впечатлени от нашите бойни пилоти

Започва промяна на цялата система на "Граф Игнатиево" заради новите Ф-16

У нас
12:42 - 12 Ноември 2019
1713
Американците впечатлени от нашите бойни пилоти

Американски военни авиатори са били впечатлени от тренировъчната програма на българските си колеги. В края октомври военни от САЩ се срещнаха със свои колеги от българските Военновъздушни сили (ВВС) по проекта за новия изтребител, съобщи БНР.

На срещите са обсъдени възможностите за тренировка на летците. Предстои американски специалисти да огледат и летище "Граф Игнатиево", за да посочат какво трябва да се изгради за базирането на 8-те самолета Ф-16. По думите на майор Александър Апосъл, който отговаря за сътрудничеството в областта на отбраната към американското посолство, американската група е била впечатлена от програмите на нашите военни авиатори. Американците са обсъдили тренировъчната програма за пилотите и поддръжката за изтребителите Ф-16.

Според него съществуващите програми доста успешно може да бъдат преобразувани, независимо че сега българските пилоти летят на руски машини. "Разбира се, трябва да се направят промени, когато се премине към новия изтребител. Но като цяло американската група беше впечатлен от начина, по който се тренира и сега. Ще има големи промени. Купуването на изцяло нова платформа е голяма стъпка за българските военновъздушни сили. Самият изтребител ще дава големи бойни способности", каза майор Апосъл.

Той призна, че тренировъчната програма ще е доста трудна. И затова българските ВВС ги очаква доста интензивен избор на хората, които ще управляват новите изтребители, както и на тези, които ще ги поддържат. Придобиването на изтребителя Ф-16 ще се случва в продължение на няколко години. Затова сме заедно, за да се уверим че той ще бъде успешен. Програмата за обучение в момента се разработва. Един от елементите е да се направи график на тренировките, заяви майор Апосъл.

Обучението на пилотите, техниците и инженерите може да започне през 2021 г. и да приключи през 2023 г., за да е сигурно, че българските ВВС ще са готови да използват самолетите от самото им пристигане малко след това. Майор Александър Апосъл не уточни дали тези срокове са били дискутирани при сегашното посещение на групата от ВВС на САЩ.

По думите на американските военни ще има нужда както от по-млади пилоти, така и от военни с опит. Обучението на пилотите ще започне преди обучението на поддържащия персонал. Не всички пилоти ще започнат по едно и също време, стана ясно от думите им. Българските ВВС използват стандартите на НАТО за много от техните операции, както и нивото на английския им език е доста високо, особено сред пилотите, отчитат американските експерти.

Една от първите препоръки бе продължаване на използването на английски език възможно най-често в дневните операции. В САЩ българските пилоти, които ще се обучават, ще могат да управляват реален Ф-16, за да натрупат достатъчно опит.

От командването на ВВС запазиха мълчание по разговорите. Предстои посещение от САЩ, на което да се уточни какво да бъде променено в пистите, наземните съоръжения и цените, за да може американските изтребители да излитат и кацат безопасно на нашите летища. Предстои и разговор за цената. Изграждането на необходимата инфраструктура не е включена в цената от близо 2 милиарда и 200 милиона за новите машини.

Още при подписването на договора от Министерството на отбраната съобщиха, че Държавният департамент на САЩ е предприел действия за намаляване на общата цена с до 60 млн. долара. Тези пари трябва да бъдат използвани за доизграждане на земната инфраструктура в авиобаза "Граф Игнатиево". 

Зам.-военният министър Анатолий Величков обяви пред комисията по отбрана, че за изграждане на съоръжения догодина ще има 100 млн. лева. А средносрочната рамка предвижда по още сто милиона лева допълнително в следващите две години. Парите не са в бюджета за отбрана, а са планирани като разходи в централния бюджет, уточнява Анатолий Величков, но не уточни колко е общата сума.

До януари трябва да има яснота колко ще струва инфраструктурата за новия самолет, казва Величков, успокоявайки депутати от комисията, че няма точно число.