Американски учени: "Българският бацил" може да направи революция в психичното здраве

Киселото мляко бори депресията и тревожността

Актуални новини
12:00 - 07 Януари 2024

Хранителният режим е само един от аспектите на грижа, често пациентите имат нужда от медицинско лечение.

Едноклетъчният организъм Lactobacillus, който се намира в киселото мляко и туршиите, помага на организма да се справи със стреса. Бактерията предотвратява появата на психични разстройства като депресия и тревожност. Това са установили изследователи от Медицинския университет на американския щат Вирджиния. Става въпрос за Lactobacillus bulgaricus, известен още като "българския бацил".

По-ранни анализи показват, че този специфичен бацил лекува депресивните състояния при мишки. За да разберат защо това се случва, изследователите използват порода бактерии, известна като “Променена флора на Шедлер”, която включва два щама Lactobacillus и още шест други. Установено е, че прехвърлянето на чревни бактерии от стресирани мишки към такива, които нямат микроорганизми в чревния тракт, води до депресия и поведение, свързано с тревожност у вторите.

По-специално, при гризачи без Lactobacillus в червата се наблюдават повишени реакции на тревожност и по-ниски нива на вещество, наречено интерферон-гама, което участва в регулирането на имунния отговор на организма при наличие на големи нива на стрес. Авторите твърдят, че резултатите от изследването предоставят нова рамка за разбиране на ролята на бактериалния чревен микробиом и на имунната система при разстройствата на настроението.

Това проучване би могло да доведе до разработването на нови методи за лечение и превенция на депресивните състояния. Например в бъдеще хората, които са изложени на риск от депресия, биха могли да приемат пробиотична добавка, която съдържа Lactobacillus, за да се предпазят от нежелани състояния на психиката си.

“Откритието предоставя ценни идеи за връзката между здравето на червата и психичното състояние - област, която се радва на нарастващ интерес в хранителната индустрия”, заяви Сас Парсад, диетолог в неправителствената организация The Gut Co.

“Фактът, че Lactobacillus, който обикновено се среща във ферментиралите храни и киселото мляко, е свързан с управлението на стреса и потенциалната превенция на депресията и тревожността, открива вълнуващи възможности за холистични подходи за третиране на измененията в психичното здраве”, отбелязва той.