Автоексперт пред Lupa.bg: Тол системата лъже – „снима” нарушения, които не си извършил
Камерите не са сертифицирани, не минават през техническа заверка и могат да бъда манипулирани, предупреди Христо Радков

С последните промени в Закона за движение по пътищата, приети на второ четене от Народното събрание, в България бе извършен опасен и недопустим прецедент - ТОЛ системата се превръща във фактически "електронен съдия". Всяка снимка от безконтролната тол система ще се използва, като доказателство срещу всеки на пътя. Това заяви пред Lupa.bg Христо Радков, председател на "Българско обединение на шофьорите".
Сметната палата преди години сигнализира с доклад за множество слабости и нарушения, но този доклад изчезна. Камерите не са сертифицирани, не минават техническа или метеорологична заверка, а държавата дори не разполага със сорс кода на системата – това беше официално признато от бивш министър на регионалното развитие. В новия закон дори не е записано, че камерите трябва да подлежат на одитиране.
В телевизионно разследване вече беше доказано, че камион е санкциониран за нарушение, което изобщо не е извършил – той не само че не е преминал по маршрута, но дори не е бил в България в този момент. Доказано ТОЛ системата е издавала глоби, които са незаконосъобразни, не само според нас, но и според съда на Европейския съюз.
„Толсистемата прави бъгове и плащаме солени глоби за това. Олег Асенов беше в управителния съвет на АПИ, когато се изгради "най-модерната система" за заплащането на пътната такса. На година тя генерира към 30 млн. лв. глоби, защото "модерната система" дава много бъгове и грешки”, категоричен е Радков.
Той обясни защо толсистемата не работи: "Минаваш покрай рамката на тола и машинката е включена, а рамката обаче отчита, че машинката не е включена. Това е проблем на самата система. Няма превозвач, който не иска да си плати. Санкцията, ако е с компесаторна такса, струва 750 лв., ако тя не се плати в двуседмичен срок става 2500 лв. Когато един курс на товар е 1500 лв., излиза, че си работил на загуба. Някой мои колеги фалираха, само защото най-модерната система е толкова модерна, че дава грешки. Много пъти обжалваме тези компенсаторни такси и актове и над 70% от санкциите падат в съда", посочи автоекспертът. Той допълни, че и общинските камери не се контролират и те също могат да бъдат манипулирани.
„Положението с триногите е различно, тъй като те се следят от Държавна агенция по метрологичен и технически надзор. Извършва се контрол през година или година и половина. Лесно се вижда кога са минали през преглед и ако не са и снимките могат да не се признаят”, обясни Христо Радков.
Той обърна внимание, че тол системите не дават гаранция, че измерват средната скорост. От общинските камери няма никакъв смисъл, защото видеонаблюдението на минимаркетите вършат същата работа.
Общинските камери и камерите на тол системата вече ще могат да установяват превишена скорост, приеха депутатите на 23 юли на второ четене.
Миналата седмица депутатите гласуваха максималната скорост за автомобили по магистралите да остане 140 км/ч., а на скоростен път – 120 км/ч.
С измененията се въвежда измерване и контрол на средната скорост по дадени пътни участъци. Според приетите разпоредби електронната система за събиране на пътни такси ще създава доклади и за секционен контрол на средната скорост.
За всяко установено превишаване на средната скорост за съответния контролиран участък от пътя автоматично ще се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговия регистрационен номер, датата, часа, посоката на движение, установената средна скорост на движение в контролирания участък от пътя, и местонахождението на техническите средства - част от системата, сочат приетите текстове.
Гласувано бе общините, в които са въведени в експлоатация автоматизирани технически средства или системи, да осъществяват автоматизиран обмен на данни с информационни системи на Министерството на вътрешните работи за извършване на административнонаказателна дейност от органите му.