Автоинструктор пред Lupa.bg: Новите правила за обучение на шофьори – отворен портал за корупция

Ако няма оставки, ще има ексцесии, предупреди инж. Йонко Иванов

Общество
16:50 - 28 Февруари 2025
3598
Автоинструктор пред Lupa.bg: Новите правила за обучение на шофьори – отворен портал за корупция

Новата учебна документация и новите наредби 37 и 38 за изпитите на кандидат-шофьорите доведоха до лоша подготовка и до поява на нови корупционни практики.  Именно за това трябва да има оставки в транспортното министерство, ако не ще има масови протести и ексцесии.  Това заяви пред  Lupa.bg инж. Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

„Някой некадърен министър и заместник министър увеличи времето за обучението на шофьори от 22 на 38 дни, като до момента никой не обясни що е то учебен ден. Връщаме се в комунизма, когато обучението беше 3 месеца и половина с откъсване от производството. На ден ние трябва да провеждаме по половин час обучение, като кандидат-водачите ще губят по час да дойдат и толкова да си отидат, за да карат учебен автомобил.

Няма уточнен брой часове в учебен кабинет – 10, 20, 30... Това означава, че се опитват да пуснат една онлайн система с лобистка окраска. Това е дело на същите хора, които направиха учебна документация.  Никъде няма упоменаване на броя часове на автомагистрала и извънградско. Колегите, които са от населените места извън София, всичките си часове могат да проведат извън града или на магистрала. Не е уточнено също дали тези часове се дават на километри или времетраене.

Никъде в учебната документация не е записано, че можете да закъснеете, както беше в старата учебна документация - имате брой допуснати отсъствия. В момента, щом не сте в час в определеното време, нямате право да продължите обучението си. Кому са необходими 38 часа в зала, за да знаете 112-те изменения на Закона за движение по пътищата и санкциите, които се налагат. Или трябва новото, интелигентно младо поколение да седи насила в залата, да си цъка на телефоните, само защото някой чиновник е решил да бъде така“, посочи проблемите при вземане на книжка Иванов.

По думите му електронизацията и дигитализацията в обучението е пълен хаос –има четири системи в министерството в момента.

„ Първата е по наредба 41 – имаме постоянно бъгове на системата. Втората АДР-система е същото положение. Изпитните дати, които се пускат в точно в определен час, за определени фирми часовникът е в 9.30 часа, а за други фирми – в 9.35 часа. За тези 5 минути, фирмите, които са богопомазани, си вземат изпитните дати, останалите стоят на опашка. Това са все факти за корупционни схеми“, посочи автоинструкторът.

„Навигацията на зам.-министъра всеки ден дава бъгове. Година и половина на хората, които се явяват на изпит, им се продължава не с минути, а с часове изпитването. Имаме случаи, в които този, който провежда изпита, слиза от колата и слага камерата в снега, а когато е лято я слага в хладилника.

Новият изпълнителен директор  на „Автомобилна администрация“ Дамян Войновски си вкара негови текстове в методиката за провеждане на изпити. Узакони несъществуващи изпитни тестове, а те не са одобрени от агенция „Безопасност на движение по пътищата“. Трябваше да се махнат изпитните тестове за категория Б, касаещи въпроси за категория А. Войновски наложи своя система за раздаване на изпитни дати, като по някакъв негов си критерий реши, че изпитните центрове могат да пускат кандидати за изпити само в понеделник“, обясни инж. Йонков.

Според него електронната система няма основание да бъде вкарана, никъде в Европа тя не съществува.

„Тази система създава най-голямата предпоставка за ПТП-та от страна на преподавателите. Ние отговаряме за този, който управлява, за тези, които са около нас, за безразсъден пешеходци, които изскачат на платното. Няма да бъдем жертвено агне за това, че министрите не си свършиха работата на тема пътна безопасност през последните години. Броят на младите водачи, причинили ПТП-та, е 9%. Схемата 4 явявания за 6 месеца отваря портал за силна корупция. На третото късане всеки кандидат ще извади пари от джоб, които ще отидат в друг джоб, за да не кара нов курс. Искаме оставки на заместник министър и изпълнителен директор, създаването на нови работни групи, които да изменят учебната документация, да спрат тази електронизация в графата следене и джипиес контрол. Не сме престъпници, а педагози, психолози и възпитатели. Ако не бъдем чути, ще има масови протести, които ще стигнат до ексцесии“, закани се експертът.