Българинът пак песимист, няма добри очаквания за бъдещето

Икономиката на страната се движи предимно от потребителите. От техните намерения да купят кола, жилище, нов компютър или други по-големи разходи зависи състоянието на цели отрасли. Поради това индексите за потребителското доверие се следят внимателно. Те са важен ориентир за производители, търговци, банки.
Икономисти обаче предупреждават, че индексите на потребителското доверие отразяват и субективни нагласи. Другата им слабост е, че като оценка на ситуацията те изостават спрямо действителните промени в икономиката.
Проследяването на данните показва ясно кога в България е имало ентусиазъм, сравнително добри оценки за икономическото състояние на страната и финансовото състояние на домакинствата и какви са нагласите да се потребява.
Потребителското доверие у нас достига своя пик през 2008 г. В края на 2009 г. започва стремително да спада, за да достигне най-ниската си точка през следващата година. Оттогава има плавно повишение, като в навечерието на пандемията почти стигна стойностите си от 2008 г. А показателят, който следи нагласите за по-скъпи покупки, отразява много точно отделнитепикове на заразата.
От началото на пандемията досега е имало две вълни на ентусиазъм по отношение на предстоящото купуване на по-скъпи стоки като коли и жилища или харчове за ремонти и подобрения на дома. Едната е през есента на 2020 г., а другата - това лято. Точно тогава страната изглеждаше, че сякаш се е измъкнала от COVID-19, нямаше намерения за ограничителни мерки и всичко работеше. Последното проучване от октомври обаче показва, че тези планове са се изпарили, макар че намеренията за такива харчове все още не са толкова ниски, колкото са били преди десетина години. Например в момента потребителското доверие на българина е паднало с над 10 пункта в сравнение с юли и напрактика е почти равно на това, което е имал през 2011 г.
Населението в селата у нас в момента е по-песимистично настроено дори в сравнение с преди десетина години, но и градското няма много добри очаквания за близкото бъдеще.