Барби на 60 - без нито една бръчка
58 милиона кукли се продават в света всяка година
Куклата Барби ще отпразнува в събота 60-годишнината си без нито една бръчка, предаде Франс прес. С руса или кестенява коса, с издължена или закръглена фигура, в образа на принцеса или пожарникар, Барби продължава да радва децата и се възползва дори от социалните мрежи, за да привлича вниманието върху себе си.
"60 години - това е много дълъг период в индустрията на играчките, където днес даден успех е с продължителност между 3 и 5 години", заяви гордо Нейтан Бейнард, директор по маркетинга за куклите Барби в групировката "Мател", цитиран от БТА.
Въпреки все по-голямата конкуренция, ежегодно се продават 58 милиона екземпляра от куклата Барби в над 150 държави. Барби е известна колкото "Кока-Кола" и "Макдоналдс", отбеляза Бейнард през декември м.г., по време на частна визита в центъра по дизайн на "Мател" в Ел Сегундо в предградията на Лос Анджелис в Калифорния. Над 1 милиард кукли Барби са продадени от представянето й в изложението за играчки в Ню Йорк на 9 март 1959 г.
Идеята за създаване на Барби хрумнала на съоснователката на "Мател" Рут Хандлър, докато отглеждала децата си. "Дъщеря й Барбара имала ограничен избор на играчки - кукли, и можела да се превъплъти единствено в образа на майка, докато синът й мечтаел да стане астронавт, каубой или пилот", поясни Бейнард. Така била създадена куклата Барби, която е кръстена на дъщеря й Барбара и изобразява жена с подчертано женствени форми.
Идеята била "да покаже на момичетата, че могат да станат, каквито искат. През 1959 г. тази идея е шокираща." "Успехът е незабавен - през 1959 г. са продадени 300 000 екземпляра от куклата Барби, каза Бейнард. С външността си на красавица, куклата Барби първоначално не притежава нищо феминистко. "Тя съответстваше на каноните за красота по онова време, а нереалните пропорции на тялото й бяха приспособени към тъканите, с които се разполагаше, и оттогава бяха коригирани от "Мател", подчерта един от дизайнерите на Барби Карлайл Нуера.
Като прототип на русокоса калифорнийка, Барби дълго бе критикувана заради имиджа си на нереална, богата и ленива жена. "Това окарикатуряване е несправедливо - увери авторката на книгата "Барби завинаги" М. Лорд. - В действителност "Барби" е онова, което играещото си с нея момиче иска един ден да стане. Проблемът не е свързан с високата 28 см пластмасова фигурка, а с културата ни и с виждането, което имаме за женствеността."
Барби стана астронавтка през 1965 г., четири години преди Нийл Армстронг да стъпи на Луната. Първата чернокожа версия на "Барби" бе пусната в продажба през 1968 г. "Понастоящем 55 на сто от куклите, които продаваме в целия свят, не са русокоси, нито синеоки", настоя Лиза Макнайт, генерален директор за куклите Барби в "Мател".