„Нора“ и дигиталният свят на Тимофей Кулябин

Актьорите в спектакъла на руския режисьор бунтар общуват чрез телефоните си

Култура
09:10 - 23 Декември 2022
4282
„Нора“ и дигиталният свят на Тимофей Кулябин

Премиерата на спектакъла „Нора“ на руския режисьор Тимофей Кулябин в началото на декември изненада зрителите с нестандартна постановка. Актьорите в главните роли – Радина Кърджилова, Иван Юруков, Дарин Ангелов и Ана Пападопулу комуникират помежду си на сцената чрез своите телефони, изпращайки си съобщения в реално време, а публиката става свидетел на всичко, което се случва на техните екрани.

Повече от век и половина пиесата на Хенрик Ибсен „Нора“ („Куклен дом“) е сред най-поставяните произведения на световната сцена.

Режисьорът Тимофей Кулябин разказва тази драматична семейна история на езика на нашия днешен живот, в който виртуалното общуване много често измества реалното, защото днес по-често си пишем, отколкото се срещаме или си звъним по телефона – така е по-просто, няма контакт и затова е по-безопасно. Това стана неизменна част от всекидневния бит и живот. 

Социалните мрежи се превърнаха не само в средство за общуване, но и организатор, и средство за манипулация, и регулатор на настроенията на обществото, и политическа трибуна. Променя се светът, променя речта, променя се езикът, променя се комуникацията между хората. 
А променя ли се човекът? Как се променя психологическият портрет на съвременния човек? И дали може да се види нещо повече от този портрет, освен екрана на мобилния му телефон?

Всичко това става ясно в „Нора“, която можете да гледате на 15 декември, както и часове преди настъпването на Новата година - на 31 декември, също и на 13, 14 и 15 януари.

В спектакъла участват още Илиана Коджабашева, Зафир Раджаб, Василена Винченцо, Жаклин Даскалова, Благовест Благоев и Димитър Николов.

Тимофей Кулябин е роден през 1984 г. През 2007 г. завършва режисьорския факултет на Държавен институт за театрално изкуство в Москва. Още като студент дебютира на професионална сцена с постановката „На Невски проспект“ по Николай Гогол в Драматичния театър в Омск (2006). От 2007 г. работи в Новосибирския Академичен театър „Червения факел“, а през в 2015 г. оглавява театъра, като става най-младият главен режисьор в Русия по това време.

Ръководи театър „Червения факел“ до февруари 2022 г. и през това време осъществява редица постановки, в които предлага радикални съвременни интерпретации на класическите текстове на А. Пушкин „Дама пика“ (2007) и „Онегин“ (2012), с които става лауреат на Националната театрална награда „Златна маска“. 

Сред постановките на Тимофей Кулябин в други театри в Русия са: „Шинел. Dress-code“ в театър „Приют на комедианта“ (Санкт Петербург, 2012), „Електра“ (2013), „Иванов“ (2016) и „Счупената делва“ (2020) в Театър на нациите (Москва).

Работи също така в редица драматични театри в Европа, където е поставил спектаклите: „Livejournal“ (Руски драматичен театър, Рига, 2007), „Колимски разкази“ от Варлам Шаламов (Резиденцтеатр, Мюнхен, 2018), „Нора или Куклен дом“ от Хенрик Ибсен (Шаушпильхаус, Цюрих, 2019), „Госпожица Юлия“ от Аугуст Стриндберг и „Платонов“ от А. Чехов (Дойчес театр, Берлин, 2020 и 2022).

През 2022 г. на сцената на театър „Дайлес“ в Рига поставя спектакъла „В самотата на памуковите полета“ по пиесата на Бернар-Мари Колтес с участието на Ингеборга Дапкунайте и Джон Малкович – спектакъл, който още през тази година се отправя на световно турне и може да бъде видян в много различни страни.

Първата си оперна постановка  -  „Княз Игор“ от А. Бородин, Тимофей Кулябин осъществява през 2009 г. в Новосибирския театър за опера и балет. Втората му  постановка в този театър – „Танхойзер“ на Р. Вагнер, провокира през 2014 г. политически скандал, предизвикан от църквата и представлението е свалено.

Независимо от това режисьорът продължава да работи успешно на сцените на редица оперни театри като: Болшой театър (Москва), където поставя „Дон Паскуале“ на Г. Доницетти (2016) и „Русалка“ на А. Дворжак (2019), в оперния театър във Вупертал поставя „Риголето“ на Дж. Верди (2017) и „Едип-цар“ на И. Стравински (2019), а в Пражката национална опера  „Далечен звън“ от Ф. Шрекер (2022).

Във връзка с еднозначната си антивоенна позиция Тимофей Кулябин е принуден да напусне поста главен режисьор на театър „Червения факел“ и всички негови постановки, планирани за следващите години в Русия са отменени. Предстоят му постановките на „Страх и мизерия в Третия райх“ от Бертолт Брехт  (Драматичен театър Талин, Естония) и „Макбет“ от У. Шекспир (Драматичен театър Франкфурт, Франкфурт-на-Майн, Германия).