Кой ще лапне 1,4 милиона от Теменужка да рекламира еврото?

Парите ще се дават без обществена поръчка поради липса на време

Политика
17:47 - 29 Октомври 2025
3340
Кой ще лапне 1,4 милиона от Теменужка да рекламира еврото?

Най-големите съсловни организации на агенциите за реклама, комуникации и PR у нас се уплашиха от съмнителен търг на Министерство на финансите за популяризиране на еврото в интернет и социалните мрежи.

Става въпрос за обществена поръчка за 1,4 милиона лева (без ДДС), публикувана като форсмажорна след необосновано досега забавяне от страна на МФ, като са поканени да участват пет фирми за директно догорваряне.

От IAB Bulgaria (Interactive Advertising Bureau), БАПРА (Българска асоциация на ПР агенциите), БАКА (Българска асоциaция на комуникационните агенции) и БДВО (Българско дружество за връзки с обществеността) са изпратили писмо до финансовата министърка Теменужка Петкова относно процедурата, като настояват за нейното преразглеждане з аради липса на прозрачност и съмнения в конкурентното начало.

Обществената поръчка е част от комуникационната кампания на държавата за присъединяване към еврото. Едва през октомври МФ е решило да обяви търга и за различните платформи в социалните мрежи и дигиталното пространство, конкретно: Facebook, Instagram, LinkedIn, X (Twitter), YouTube, Google.

Покани са изпратени до: "Диджитал Ай Ди" АД, "Диджитейл" ООД, "Аи Ти Дизайн 2020" ЕООД, "Дир.БГ" АД и "Агенция Вила" ЕООД.

Някои от фирмите са водещи в медийния бранш, други никой не ги е чувал. Факт обаче е, че няма никаква яснота как МФ е стигнало до въпросния подбор от точно тези пет дружества.

Какво четем в писмото до Теменужка:

"Остро възразяваме относно начина, по който Министерството на финансите е организирало обществената поръчка (...) Макар формално процедурата да е проведена съгласно изискванията на закона, тя противоречи на принципите на прозрачност, ефективност и равнопоставеност, които следва да бъдат приложени при възлагането на публични средства и при изпълнение на комуникационни кампании от национално значение", посочват в позицията си съсловните организации.

"Процедурата е реализирана чрез пряко договаряне, без открит конкурс и без възможност за участие на професионални агенции. Не са публично обявени ясни критерии за избор на поканените фирми, нито е ясно по какъв начин е оценен техният опит и капацитет.

И настояват Министерството на финансите:

"Да преразгледа подхода си и да предприеме конкретни стъпки към провеждане на открита, прозрачна и конкурентна процедура, достъпна за всички агенции с доказан професионален капацитет и репутация."