„Правата на читателя” обяснява защо всеки има право да чете каквото и да е
„Училището е неконкурентноспособно!”, заявява Даниел Пенак в своето прословуто есе за четенето „Правата на читателя”, което излиза отново на българския книжен пазар с емблемата на издателство „Кръг”. Този път изданието е придружено от неподражаемите илюстрации на сър Куентин Блейк, създадени в типичния за художника стил.
Появила се на френски през 1992 г. със заглавието „Като роман”, творбата е едновременно химн и десакрализация на четенето, както и критика към формалното образование, което не успява да насърчава любовта към книгите сред младите и неспособно да се конкурира със съвременните средства за забавление. Писателят размишлява върху излизането от мода на едно от най-старите човешки удоволствия, анализирайки поведението на тийнейджър, който често заспива над дебелите томове. Както всъщност става и с голяма част от неговите връстници.
Даниел Пенак
Но защо? Защо младото поколение се оказва толкова далеч от книгата? И какви са причините за това? Пенак се опитва да даде отговор: „Четенето е действие. Докато четеш, трябва всичко да си представяш... Четенето е непрекъснат творчески процес. (…) А телевизията, то, ако се позамислим, и киното, ти дават всичко наготово, не полагаш никакво усилие, всичко ти се поднася сдъвкано: картина, звук, декори, дори музиката те насочва.”
Пенак сравнява любовта към четенето в своята генерация и в по-младата. Макар да ги делят само две десетилетия, всъщност пропастта между тях е много по-дълбока. Писателят помни книгата като форма на бунт, съпротива срещу родителите, които настояват да си лягаш или да излизаш навън, вместо да състрадаваш на редицата литературни герои. „Макар да се чувстваме психологически по-близки до децата си, отколкото бяха родителите ни до нас, от интелектуална гледна точка ние сме си останали по-близо до нашите родители”, заключава Пенак. Какви са причините за този парадокс? Ако едно време децата са просто притурка към обществото на възрастните, днес „младежта е равноправен член на общество, което я облича, развлича, храни, образова, в което процъфтява „Макдоналдс“, в което се носят дънки „Уестън“, ризи „Шевиньон“ и тем подобни модерни дрехи.”
Технологиите, компютърните игри, безумното обучение по четене, анахронизма на програмите, некомпетентността на учителите са все част от причините, които писателят изброява, за отчуждението на младите от четенето.
Пенак описва всичко това с чувствителност и хумор, така че да достигне до всеки читател, а той на свой ред да открие връзка със своята лична история с книгите. Опитвайки се да насърчи тийнейджърите да четат, той показва, че четенето е преди всичко удоволствие.
И да, напълно е възможно да носи наслада и на по-младите, ако възрастните започнат да се съобразяват с някои прости правила, които той оформя в „Десетте права на читателя”:
1) Правото да не четем.
2) Правото да прескачаме страници.
3) Правото да не довършваме книгата.
4) Правото да препрочитаме.
5) Правото да четем какво да е.
6) Правото на „боваризъм“.
7) Правото да четем къде да е.
8) Правото да клъвнем оттук-оттам.
9) Правото да четем на глас.
10) Правото на мълчание.
Даниел Пенак (1944) е френски писател, известен в цял свят с книгите си за деца и възрастни. В миналото е работил като учител по литература, откъдето черпи и много от идеите си в „Правата на читателя“. Автор е на романи, есета и детски книги, които му носят славата на един от най-обичаните и превеждани съвременни френски автори. Носител е на различни литературни награди, сред които и френския приз „Ренодо“.
Сър Куентин Блейк (1932) е английски илюстратор и писател. Прочут е с творческото си партньорство с майстора на детската литература Роалд Дал. Именно Блейк рисува образа на неговата знаменита Матилда. Освен илюстратор на над 300 книги за деца, той съща така пише и свои истории за най-малката аудитория. Преподава в Кралския колеж за изкуство в продължение на повече от 20 години и оглавява департамент „Илюстрация“ от 1978 до 1986 г.
"Правата на читателя”, както и всички други книги на издателство "Кръг" читателите може да открият с отстъпка на щанд 430 на Панаира на книгата.