„Виваком“ вече е лидер на телевизионния пазар у нас

Рекордните 240 397 абонати са сменили мобилния си оператор през миналата година

Новини
13:12 - 20 Юни 2023
5893
„Виваком“ вече е лидер на телевизионния пазар у нас

Пазарът на телевизионни услуги у нас има нов лидер - Vivacom. Това става ясно от проектодоклада на Комисията за регулиране на съобщенията за 2022 г., който мина през КЗК.

Сериозни размествания има и при технологиите, по които милиони български домакинства получават телевизия и интернет.

КРС отчитат, че през изминалата година е имало преразпределяне на пазарните дялове между трите най-големи предприятия, предоставящи платена телевизия:

  • Делът на "Булсатком" продължава да намалява с близо 5% по абонати и приходи и достига 26,7% от абонатите и 29,3% от приходите;
  • Vivacom е с ръст от около 3% и по двата показателя, като изпреварва досегашния лидер по абонати с 32,9%, но продължава да изостава по приходи (27,6%);
  • A1 остава на трето място по абонати (26,4%), но има по-висок дял от приходите (29,8%).

Това е пазар за близо 474 млн. лева с 2,03 млн. абонати (спад с 2,1% за година).

Ранен лидер в областта на платената цифрова телевизия у нас, "Булсатком" се оказа в сложно финансово положение преди няколко години след ангажирането с амбициозни, но не разгърнали потенциала си проекти като тези за собствен сателит и мобилен оператор.

Под натиска на кредиторите ръководството на телевизионния и интернет доставчик беше сменено,

а собствеността на компанията в крайна сметка отиде във Viva Corporate на бившия член на надзора на Vivacom Спас Русев.

Собственикът на Vivacom - Slovenia Broadband, която е част от United Group, обяви намерението си да закупи мобилните кули и оптичната мрежа на големия телевизионен и интернет доставчик, като от Yettel поискаха КЗК да стопира тази сделка и да я обедини с производството си за промяната в контрола върху "Булсатком". Това доведе до остра реакция от страна на United Group, но в крайна сметка КЗК конституира Slovenia Broadband като страна по производството с мотива, че United Group чрез заем е осигурила на Viva Corporate част от финансирането за сделката.

На фона на всичко това "Булсатком" се сблъскаха и с тежки технически проблеми, които допълнително удариха по клиентската им база.

От доклада на КРС става ясно, че IPTV като технология за разпространение на телевизия единствена бележи ръст - и то с цели 15%. Така делът ѝ вече е 38,8% и измества сателитните платформи, които са с 37,6%.

Кабелната телевизия продължава тенденцията си на оттегляне от пазара и вече е с 23,6%.

IPTV е все по-предпочитан вариант за операторите, защото позволява да се предлагат комбинирани услуги с интернет свързаност и съчетава интерактивни елементи (каквито по сателит не са възможни) с по-стандартна и адаптируема към новите технологии инфраструктура (за разлика от кабела).

Затова и "Булсатком" (традиционно свързани със сателитната телевизия) и A1 (които с придобиването на Blizoo наследиха голяма кабелна мрежа) вече залагат много на IPTV решения.

През 2022 г. две трети (64,5%) от абонатите с фиксиран достъп до интернет използват оптика, като преобладават решенията "оптика до дома" (FTTH) пред "оптика до сградата" (FTTB).

За първа година фиксираният достъп до интернет през мобилни мрежи (като 5G FWA решенията) влиза в челната тройка с 13,8%. Това е за сметка на интернет свързаността по кабел тип DOCSIS.

Колкото и изненадващо да е, през 2022 г. все още е имало и цели 8,7% от абонатите, които продължават да използват предлагания единствено от Vivacom xDSL достъп - остаряла технология, която е в пъти по-бавна от останалите решения.

A1 е лидер по брой абонати на мобилни услуги с 36,7%, следвана от Yettel с 32,1%.

Двете компании си разменят местата по приходи - съответно 34,2% и 38%. Vivacom остават на трето място и по двата показателя, но, за разлика от другите два телекома, отчита ръст.

От КРС обръщат внимание на големия брой пренесени номера - 240 397 за 2022 г. Това е близо двойно повече в сравнение с 2020 г. (135 852.