„Водоравно” – експериментална фотография и поезия

Фотографът Ивелин Методиев и поетесата Кристина Крумова канят на съвместната си изложба на 20 август в галерия "Богориди" в Бургас

Общество
12:16 - 14 Август 2019
12511
„Водоравно” – експериментална фотография и поезия

На 20 август в галерия „Богориди”, Бургас ще бъде открита изложбата „Водоравно”. Проектът е серия от изображения и поетични текстове, създадени в резултат на дългогодишен експеримент с времето и пространството. Експерименталната работа с фоточувствителни материали на Ивелин Методиев се комбинира с литературния глас на поетесата Кристина Крумова, за да разкрият напълно нов поглед над хоризонта – непознат на публиката досега.  Изложбата ще продължи до 8 септември. 

Хоризонтът е познат като най-категоричната граница в естествения свят. Линията, до която стига погледът. Там, където се сливат и разделят земята и небето.

Чрез манипулация на формата и процеса тук хоризонтът е трансформиран в абстрактен визуален компонент – градивна единица, чрез която се изграждат многопластови образи. Строгите геометрични конструкции в основата на този проект се противопоставят на традиционния модел на плавните органични форми на природата. Рамките, наложени ни от естествения свят, съпоставени с тези, които сами изграждаме като общество и индивиди.

Изображенията от серията разчитат на графична стилистика и минималистичен набор от визуални изразни средства. Паралели могат да бъдат направени с някои движения от безпредметната живопис като неопластицизма и кубизма.

В допълнение към изложбата, ще бъде издаден и представен луксозен каталог с принтовете и текстовете към тях.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на програма „Дебюти" на Национален фонд „Култура”.

 

За използваните техники

В същността си фотографията е средство за запечатване на моменти. Обичайно, фотографският филм бива експониран еднократно за част от секундата. Тук тази концепция е деконструирана и преосмислена. Моментът на създаване на латентното изображение е разтеглен до години. В един кадър са поместени пространства от противоположни краища на земното кълбо чрез наслагване на множество хоризонти.

Заснемането е едва първата стъпка. След като бъде експониран, всеки кадър трябва да се прояви преди да се стигне до ръчно копиране на светлочувствителна хартия. Това са времеемки процеси с множество променливи. Температура, време, концентрация на разтворите, интензитет на светлината – всички те оказват влияние върху резултата и могат да имат катастрофално въздействие. Кадър, експониран на различни континенти, по който е работено с години, може да бъде провален от трепване на ръката в тъмната стаичка. Всеки негатив е оригинал в един екземпляр, единствен източник за създаване на финалните фотографии. Не съществуват резервни копия.

Създаването на изображенията, поместени в изложбата, е технически амбициозен и до голяма степен експериментален процес. Използваните похвати са извън рамките на нормална употреба на фотографското оборудване и материали. Нещо повече, често начинът на работа е в пряк разрез с препоръките на производителите и всякаква предвидимост по отношение на крайния резултат е изключена. Хипнотичният характер на кадрите се дължи именно на реакцията на материалите към тези необичайни условия.

 

 За авторите

Роден в Бургас, Ивелин Методиев е фотограф и мултимедиен артист с практика в България и чужбина, както и практикуващ оператор и асистент оператор в кино и телевизионни проекти. Ивелин е носител на множество награди, както и участник в редица творчески резиденции. Професионалната му биография включва самостоятелната изложба “Ако не забравим” в Червената къща в София, както и участие в проекти като Visual Voices - Youth perspectives on global issues (Централа на ООН в Ню Йорк и Лондон), Shoot Nations South Bank (Лондон), New Walls (Портсмут), Vernissage (Портсмут и Лондон), Document This… (Портсмут), Включи Града (Бургас), Lumix Awards (София).

Основен акцент в най-новата му работа е поставен върху смелото експериментиране с аналогови фотографски процеси до степен, в която стандартните представи за естетика и красота се поставят на изпитание. Това е цената на стремежа към изследване и преразглеждане на очакванията от традиционната фотография за визуализирането на абстрактни величини като времето и пространството. Този проект ознаменува прехода на фотографската му практика от документалистика към концептуализъм, същевременно разширявайки мащаба на работата му.

 

Кристина Крумова е поетеса и редактор на художествена литература на свободна практика. Живее и работи в София, България. Завършила е магистратура по история в Софийски университет „Св. Климент Охридски” със специалност Кризи, конфликти и дипломация в световната политика XVI–XXI век. Нейни творби са публикувани в американските и международни литературни издания Ghost City Review, North of Oxford, Red River Review, Ann Arbor Review, The Pangolin Review, Dream Noir, The Conclusion Magazine, Unlikely Stories, Oddball Magazine, The Mad Swirl, Visitant Lit и The Rusty Truck. В момента работи върху дебютната си стихосбирка.