Бивш пилот на Божков го съди за 300 бона

Димитър Славков: Не ме е страх, ще водя битката докрай

Общество
11:05 - 21 Февруари 2020
33002
Бивш пилот на Божков го съди за 300 бона

Бивш пилот на самолета на „изгнаника” в Дубай Васил Божков го съди за над 300 000 лева. Медията ни се свърза с него след публикация в социалната мрежа фейсбук отпреди 2 години, в която асът в небето предупреждава свои колеги за своя горчив опит с фирмата „АВБ 2012“.

Екс военният летец Димитър Славков вече близо 3 години часа справедливост от Софийския градски съд за това, че е бил уволнен незаконно в началото на 2017 г. Води делата от тогава, но и досега магистратите се лутат из вратичките на закона и благодарение на чести смени на съставите, процесуални пропуски и укриване на основни свидетели, близки до милиардера.

Историята си Славков споделя публично, защото е категоричен: „не ме е страх”. Започва да работи като пилот при Божков още през 2008 г. и до края на трудовите си отношения с него повече от 4 лета (до 2012 г. - б.р.) няма никакви критики към начина, по който бизнесменът се държи със служителите си. След поредното преименуване на фирмата „АВБ” от „АВБ 2004” в „АВБ 2010” и към днешна дата в „АВБ 2012”, пилотът е поканен да стане част от последната. Това се случва и на фона на плановете на Божков да си купи настоящия самолет „Бомбардиър Глобал 5000”, за който е необходимо специално обучение на всички на борда и особено на летците. Всъщност първоначалните планове са велинградчанинът да се сдобие с още по-скъпия „Бомбардиър 6000“, за който лицензът е същият.

„Имахме преддоговорни разговори, трябваше да бъда назначен с 3-годишен контракт”, разказва Славков. Поканата той получил от тогавашния си колега и приятел – главния пилот на самолетите на Божков Асен Гетов през 2016 г. Тогава той трябва да премине в новата фирма и да стане част от обучението на новата машина.

По това време Славков работи в друга компания, но заради предишния си трудов опит при Божков се съгласява да я напусне и дори да не спази едномесечното си предизвестие, за което сам заплаща неустойка. Сключва договора с „АВБ 2012”.

Но часове преди старта на обещания курс му се обаждат, че той се отлага за неопределено време. Гетов го съветва да си намери временна работа и да си пусне неплатена отпуска, като препредава думите на управителя Димитър Павлов. Така и прави, като се „хваща” в компания, базирана в Германия, но само на 15-дневен работен месец. Уверенията са, че скоро тренингът ще започне. „През октомври 2016 г. се чух с главния пилот, който ми каза да се прибирам в София, защото било взето решение да ме обучат на наличният в компанията самолет. Прибрах се и зачаках и пак нямало страшно по думите на главния пилот, защото ако аз съм останал без работа това ще значи, че фирмата е закрита. На 1 ноември той ме уведоми че е взето окончателно решение и управителят желае аз да си подам молбата за напускане”, разказва Славков. Тогава започва и ходенето му по мъките.

След като отказва да си тръгне сам, управителят на фирмата (небезизвестният авиоексперт Димитър Павлов – б.р.) намира двама свидетели, както законът предвижда, и Славков е съкратен. Няколко седмици по-късно завежда две дела срешу фирмата на Божков – за незаконно уволнение и дело за неизпълнение на договора му.

Разказва още, че адвокатите на боса със страшен прякор са се срещнали с него, за да го „предупредят”, че ако не се откаже от явяването в съдебна зала, те ще го осъдят по клауза в контракт за неразгласяване на корпоративна тайна. „Разбира се, не се вързах”, уточнява пилотът. И допълва, че му е било много трудно да намери юрист, който да поеме неговата документация и фактология за сага срещу Божков. „Всички ми отказваха”. Следват дълги месеци чакане за насрочване на заседания, викане на свидетели.

Нещо повече, Славков разкрива, че за последните 2 години, откакто се бори за правосъдие, незнайно защо са се сменили няколко съдебни състава. Попитан – дали усеща страх у магистратите, отговаря лаконично: „Предполагам”. Любопитни случайности също не липсват в начина, по който магистратите действат – като например, да насрочат заседания по двете напълно различни дела в един и същи ден, в две различни институциите, „за удобство на адвокатите на Божков”. Досега той е спечелил едното дело на първа инстанция напълно, но правистите на Божков обжалват и то е във втора фаза – в СГС.

От думите на летеца става ясно, че трудовите проблеми за него са започнали след като управителите на фирмата са едновременно и„дясната ръка” на Божков - собственикът на ФК Левски Георги Попов, и настоящият управител на „АВБ – 2012” Димитър Павлов. Масло в огъня налива и фактът, че главният пилот на Божков – Асен Гетов, който е бил дори в приятелски отношения със Славков, а представлява и основен свидетел в сагата срещу началника му, в последните 2 години категорично отказвал да дава показания срещу него. „Ако той беше казал истината, делата ми щяха да се решат на мига”, убеден е неправомерно уволненият пилот.

Иначе Славков разкрива, че един единствен път се е опитвал да разговаря с Божков, като си е записал час в офиса му на „Московска” 43, за да му обясни, че се намира в изключително тежко положение, с починали родители, и с необходимост да заплати не по-малко от 15 хиляди шатски долара, за да продължи лиценза си за пилотиране на самолета. За целта трябва да се яви на изпит на тренажор, с който единствено база в САЩ разполага. Така и не бил приет на разговор от боса. И досега никой не го е потърсил, нито за да го изслуша, нито за да бъде предложено извънсъдебно споразумение.

А сумата, за която той претендира от фирмата на Божков, е обезщетение за разликата между сегашната му заплата и договореното с „АВБ 2012”.

„Нали не си представяте, че през 2017-а г., когато заведох делата срещу „АВБ 2012”, някой е смеел да помисли какво ще се случи с г-н Божков 2 години по-късно? Трябваше да имам кураж, за да предприема този ход”, казва още летецът. Той твърди, че няма да се откаже в името на справедливостта и истината.

А междувременно екипът ни се натъкна и на факти, че Георги Попов е подкокоросвал Васил Божков да се оформят „черни” каси с цел да се заобикалят данъци, а очевидно – и да не се спазват договорни условия със служителите му.