Бизнес организации от 10 държави призовават за преоценка на пакет "Мобилност"

Въпреки безпрецедентната пандемия, ЕП бърза да придвижи процедурата към второ четене

Новини
15:58 - 30 Април 2020
1787
Бизнес организации от 10 държави призовават за преоценка на пакет "Мобилност"

Бизнес организации от 10 европейски държави призовават евродепутатите да преценят внимателно становището си за пакет "Мобилност”, съобщава news.bg.

Това е записано в общо писмо, подписано от Федерация на германските индустрии (BDI), Латвийска конфедерация на работодателите (LDDK), Българска стопанска камара (БСК), Полска конфедерация на частните работодатели (LEWIATAN), Конфедерация на индустриалците в Литва (LPK), Конфедерация на работодателите в Естония, Конфедерация на румънските работодатели Конкордия, Федерация на работодателите и индустриалците - Кипър (OEB),Конфедерация на работодателите и индустриалците - Унгария (MGYOSZ), Търговска камара на предприемачество и индустрия - Малта (MCCEI).

"Призоваваме лицата, които взимат решения в ЕС, да не пренебрегват безпрецедентните обстоятелства и да избегнат одобряването на противоречивите разпоредби. Пакетът "Мобилност" трябва да бъде внимателно преоценен и да бъде направен последователен, балансиран и законосъобразен, без да пречи на икономическото възстановяване след пандемията COVID-19 и историческия преход, необходим за устойчива мобилност и икономически растеж във всички части на Европа", се казва в писмото.

Исканията на бизнес организациите е с пакет "Мобилност 1" да има правила, които да подобряват социалните условия на шофьорите и да намаляват вредните емисии. С правила да се достигне добре функциониращ единен пазар, да улесняват търговските потоци, да укрепват веригите на доставки на ЕС и по този начин да допринесат за глобалната конкурентоспособност на ЕС.

Въпреки безпрецедентната пандемия, пред която е изправена цяла Европа, без оценка на щетите, Европейският парламент продължава законодателния процес на пакет "Мобилност 1" като бърза да придвижи процедурата към второ четене, което е пренебрегване на икономическата реалност на ЕС.

Компании от всички секторите, особено от транспорта и логистиката, са повлияни негативно и се борят за оцеляване, мотивират се икономистите. Те ще са особено уязвими, когато кризата приключи.

Въпреки пандемията, автомобилният транспорт играе особено важна роля, осигурявайки непрекъснатото снабдяване със стоки от първа необходимост като лекарства, медицинско оборудване и храни.

Ако се приложат условията на Пакет "Мобилност 1", това би било затруднено от административните бариери на документа.

"Приемането на пакета във вида, в който е днес, в комбинация с икономическите последствия от COVID-19 ще засегнат сериозно тези сектори и сериозно ще заплаши съществуването им както и възможността да обслужват европейската икономика", пишат от стопанските организации на 10 европейски държави.

Вторият мотив, с който бизнесът иска ясни правила в пакета "Мобилност", е за очакваното ограничаване на свободата на превозните услуги. Те засягат местонахожданието на компанията и въвеждането на множество бариери, като например задължението, превозното средство да се върне обратно в родината. Според бизнеса, това би генерирало празни писти и натоварване на икономиката.

Разпоредбите противоречат на амбициите на европейската Зелена сделка, смятат от стопанските организации. Те допълнително биха утежнили ситуацията за възстановяване след пандемията на COVID-19.

Няколко проучвания потвърждават, че задължението за връщане на камиони ще доведе до допълнителни празни маршрути, задръствания, по-висок разход на гориво, по-големи рискове за пътната безопасност, замърсяване и увеличаване на емисиите на CO2 с милиони тона годишно. Европейските предприятия и транспортната система ще се сблъскат с множество дисфункции, възможни увеличения на цените и хронична липса на транспорт и капацитет, особено в големите европейски индустриални и търговски центрове, пишат от бизнеса.

Третият им мотив е, че подобни разпоредби могат сериозно да подкопаят единния пазар от непропорционално ограничаване на достъпа до тези центрове за транспортните компании. Те са заплаха особено за малките и средни предприятия от периферни държави-членки на ЕС, включително и островните региони.

Основната свобода за предоставяне на услуги в ЕС също би бил застрашен като предложената разпоредба за мястото ще създаде объркване по отношение на избора на приложимото право. Компаниите не могат да си позволят подобно неглижиране на нашия единен пазар предвид кризата COVID-19.

От бизнеса настояват за укрепване на единния пазар и борба с протекционизма.

Функционирането на единния пазар, устойчивия транспорт и конкурентоспособната индустрия, както и избягването на нови тежести са толкова важни, колкото никога досега. Ситуацията в Европа се промени драстично поради пандемията COVID-19, което ни принуди да реагираме бързо, да се адаптираме и заедно да разработим дългосрочна визия за успешно устойчиво възстановяване, пишат бизнес организации от 10 държави.