Богдан Милчев: МВР залага камери - капани на места, където няма предпоставки за произшествие

Новини
15:18 - 08 Август 2024
1161
Богдан Милчев: МВР залага камери - капани на места, където няма предпоставки за произшествие

Пътищата в България продължават да са в същото състояние, както преди 4-5 години, контролът върху тях остава непроменен, а обучението на шофьорите не е напреднало. През летните месеци трафикът е значително засилен, но истинската реалност често се прикрива. Това заяви Богдан Милчев, бивш ръководител на КАТ - София, а сега експерт по пътна безопасност в неправителствения Институт по пътна безопасност, в интервю пред Българското национално радио (БНР).

„Според статистиката държавните институции се хвалят, че жертвите на пътя са с 40 по-малко на годишна база, но в същото време нищо не се прави, за да се подобри безопасността. Сега живеем в два паралелни свята. Единият е реалността - всеки ден губим животи по пътищата, а другият е на тези, които управляват транспортната система. Докато тази демагогия продължава, ще останем последни в Европа по сигурност“, коментира Милчев.

Милчев отбеляза, че от 2022 г. темата за безопасността на пътищата се е изместила от "Пътищата ни убиват" към "Шофьорите не спазват правилата, карат пияни". Той подчерта, че проблемът се стеснява до поведението на шофьорите, въпреки че инфраструктурата играе ключова роля.

„Проблемът не е само в шофьорите. Чуждестранните шофьори, които преминават през Европа без инциденти, влизат в България и катастрофират. Това показва, че инфраструктурата у нас е проблематична – липсва маркировка, обезопасителни системи не функционират, а асфалтовото покритие е с лошо качество. В тази среда шофьорите правят грешки", допълни Милчев.

Експертът подчерта, че институциите трябва да управляват риска, но за целта е необходим повече контрол и локализиране на опасните места. В момента, контролните камери се разполагат хаотично, често на места без предпоставки за произшествия, което води до попълване на фонда за пътна безопасност, но не и до реално намаляване на инцидентите.

„Въпросът е в определен месец, ден и час, къде е най-висока вероятността за катастрофа. Ние нямаме технология да идентифицираме тези опасни места и контролът е хаотичен. МВР поставя камерите, където могат да хванат шофьорите в нарушение, а не където има опасност от инциденти“, заяви той.

Милчев посочи, че политическата нестабилност пречи на извършването на революционни промени в контрола, пътищата и обучението на водачите. Той препоръча забрана на мобилните приложения, които показват местоположението на камери и полицейски постове, за да се подобри контролът.