Честито : Правят първа копка на АМ "Русе - В. Търново"
АПИ не съобщава срок на завършеност на аутобана, но изграждането му е част основна мрежа, която трябва да е готова през 2030 г.
Символична първа копка на автомагистралата "Русе - Велико Търново" ще направят днес премиерът Николай Денков, министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, зам.-председателят на Народното събрание Росица Кирова, областни управители и кметове от региона.
Проектното трасе на бъдещата автомагистрала е с обща дължина близо 133 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. Изграждането ѝ ще започне от точка в землището на община Ценово, за която има готов технически проект, завършени отчуждавания и е издадено разрешение за строеж. За останалата част от автомагистралата тези процедури не са завършени.
Проектът за изграждането на лот 1 и 2 от АМ „Русе – Велико Търново“ е включен в програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027, а министърът на регионалното развитие в служебния кабинет на Румен Радев Иван Шишков я обяви за национален обект.
Автомагистралата ще започва от Русе и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя към Шипка и Прохода на Републиката. Трасето по проект е с автомагистрален габарит с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може гражданите от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
"Ние форсирахме проектирането за един участък от 7,6 километра. Техническият проект беше внесен и одобрен от Министерство на регионалното развитие, подписах разрешението за строеж. Това е жизненоважна свързаност, трансгранична", съобщи министър Цеков.
Изпълнител на проектирането и строително-монтажните работи на инженеринг на Обхода на Бяла, с дължина над 35 км, на който ще бъде направена първата копка, е ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“.
Автомагистралата е част от основната ТЕН-Т мрежа. Срокът, в който основната ТЕН-Т мрежа трябва да бъде изградена и завършена, е края на 2030 г., съгласно Регламент (ЕС) № 1315/2013 на Европейския парламент . Стойността на договора е почти 660 426 000 лв. без ДДС.