Да помним драмата "Кардам"! 5 години трае дело за пожар на влак с 9 жертви (СНИМКИ)

Условни присъди след овъглените тела на млади хора, изкарани в чували

Крими
17:20 - 04 Ноември 2022
8500
Да помним драмата "Кардам"! 5 години трае дело за пожар на влак с 9 жертви (СНИМКИ)

Почти пет години и половина след пожара в пътническия влак от София за Кардам, избухнал край Червен бряг и взел девет жертви, делото срещу тримата служители на БДЖ, които бяха обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост, приключи окончателно с условни присъди.

Състав на Върховния касационен съд (ВКС) потвърди решението на Великотърновския апелативен съд, който на 21 септември 2012 г. отмени оправдателната присъда на бившия директор на поделение "Спални и специални вагони" в БДЖ Георги Иванов и го призна за виновен, като му наложи 1 година и шест месеца условна присъда с три години изпитателен период.

Шафнерът на влака Георги Георгиев тогава получи 3 години условно с 4-годишен изпитателен период вместо присъдените му преди това 12 години затвор. Ефективното наказание на началника на влака Иванка Костадинова бе намалено от осем години на 2 години и половина условно, също с четиригодишен изпитателен срок.

Тримата, солидарно с БДЖ "Пътнически превози", бяха осъдени да заплатят 1.9 млн. лв. обезщетение на 19-те близки на загиналите във влака жертви, както и разноските по делото.

Присъдите очаквано бяха обжалвани от прокуратурата и близките на загиналите пред ВКС с искане за ефективни присъди на Георгиев и Костадинова.

В решението на ВКС се обръща внимание на направения следствен експеримент с пожар във влак, като по този начин са възстановявани фаталните минути, в които пътуващите в бързия влак "София - Кардам" се спасявали със собствени сили, без да бъдат организирани или подпомагани от кондуктора на кушет вагона или от началник влака.

"Констатацията на апелативния съд за многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства е съобразена със спецификата на изследвания казус. Двамата подсъдими попаднали в изключителна ситуация, за която нямали достатъчна практическа подготовка, тъй като не били обучени за гасене на пожар и за екипна работа. Те разполагали с ограничено време за действие и всяка пропиляна в неправилни манипулации, паника и суетене минута имала фатални последици", посочват сега от ВКС. Според съда шафнерът на спалния вагон е допуснал редица нарушения във фаталната нощ, но не е бездействал, а се опитал, макар безрезултатно, да гаси пожара и да проникне в задимения вагон. Подсъдимата Костадинова е узнала за пожара едва след аварийното спиране на влака. В изтичащите минути до фаталното обгазяване на кушет вагона тя се подала на възникналата паника и не могла да ѝ противопостави предварително придобити умения или отработени практики за реакция, се казва в решението на ВКС, което оставя в сила обезщетенията за близките на жертвите.

Какво се случи тогава

Пожарът възниква около 23:40, край промишлената част на гр. Червен Бряг, във 2-ия по ред спален вагон (т.нар. кушет-вагон, т.е. туристически спален вагон чиито кабини са със сгъващи се междинно и горно легло+заключване на средното и горното легло във вертикална позиция превантивно да не би поради сътресенията във време на пътуване да възстановят обичайната си хоризонтална позиция) вагон на влак № 2637, пътуващ от София за гранична (с Румъния) гара Кардам (село в община Генерал Тошево, област Добрич) и бързо се разраства към съседния спален вагон.

Инцидентът става при навлизането на влака в индустриалната зона на Червен бряг. Пътуващите в спалния вагон са 27 души, в кушет-вагон 35, а в целия влак са общо 150 пътници. След възникването на пожара влакът е спрян и започва евакуация на пътниците. Огънят е загасен около 05.30 със съдействието на пожарникари от Плевен. В пожара изгарят 9 пътници, намиращи се в кушет-вагона (вид спален вагон в чиито кабини средното и горното легло могат да бъдат изправени (и съответно заключени) временно във вертикална позиция като на долната им повърхност са монтирани облегалки за глава, сред които и директорът на Националния археологически музей Рашо Рашев. Обгорелите до неузнаваемост тела на деветте жертви са идентифицирани няколко дни по-късно.

На 5 март 2008 в страната е обявен Ден на национален траур в памет на загиналите пътници: Антоанета Апостолова, Валерия Желева, Галина Иванова, Даниел Вичев, Елена Халачева, Калчо Енчев, Мая Мишева, Рашо Рашев, Стоян Ковачев.

Община Шумен обявява траур на 4 март, а община Добрич също на 5 март.

Разследването 

Разследващите органи започват проверка по няколко основни версии за възникването на пожара, между които: терористичен акт, пожар предизвикан от шумна компания примерно изтървана по невнимание запалена цигара/лула в спалната кабина, техническа неизправност в електрическата инсталация (примерно: изгоряла или частично липсваща изолация на кабел и/или счупено предпазно стъкло на ел.осветителна крушка и опасно приближаване на нажежаемата ѝ жичка до някакъв горим материал) и недостатъчно обмислени и реализирани точно навреме действия на влаковия персонал.

На 6 март 2008 в XL народно събрание е създадена временна анкетна комисия за проучване на причините за пожара във влак София->Кардам и нормативната уредба, свързана с безопасността на жп транспорт. Комисията, която е с двумесечен срок на действие, се състои от 14 народни представители от разни партии и с председател от ДПС. Коалиция за България има 4 представител, ДПС – 3 (2 + председателско място), НДСВ – 2, БНД, ОДС, БНС и Атака – по 1 човек, както и независим член. ДСБ отказва полагащото ѝ се място, в резултат на което окончателният състав на комисията е от 13 души.

На 7 март 2008 експертът по антитероризъм Христо Смоленов казва пред вестник „Труд“, че най-вероятна е версията за терористичен акт, тъй като се оказва, че огнищата на пожара са 2 и е невъзможно пожарът да е възникнал без външна намеса. За такава възможност намеква и друг експерт по антитероризъм – Иван Бояджиев.

По-късно през същия ден директорът на Националната следствена служба Бойко Найденов обявява, че при разследванията на този етап не са намерени следи от атентат[6]. В хода на разследването става ясно, че огнището на пожара е едно.

На 12 март 2008 прокуратурата съобщава, че основна версия за възникването на пожара е късо съединение на едно от осветителните тела в 6-то купе на кушет-вагона (т.е. в туристическия спален вагон).