Даяджиите на терен с камери и таблети
Проверките ще бъдат записвани, а инспекторите ще осъществяват контрол чрез нова специализирана система

Опит да се намали корупцията тече в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА). Всичките 80 инспекторски екипи на бившата ДАИ вече са оборудвани с таблети, принтери и съвременни камери. Така проверките ще бъдат записвани, а инспекторите ще осъществяват контрол, чрез нова специализирана система.
Тя позволява в реално време да се проверява наличната информация за превозните средства, водачите и превозвачите в национални и европейски регистри. При констатиране на нередности издаденият акт веднага се вписва в системата и се принтира, като чуждите граждани, които нямат адрес в България, веднага ще получават наказателно постановление без да е необходимо да посещават областните отдели на администрацията, съобщиха от транспортното министерство.
Новата система позволява интеграция с ПОС терминали и в рамките на годината се предвижда оборудването на автомобилите с такива, с цел заплащане на място на наложените глоби на чужденци. През системата ще се разпределят задачите на проверяващите екипи, съгласно техните компетенции, като ръководителите ще имат възможност да следят работата им по-ефективно в реално време.
Промените са по европейски проект на ИААА за близо милион лева и въвеждат нови електронни административни услуги. С тях услугите на агенцията, които се предлагат електронно стават 67 от общо 84. Гражданите вече имат възможност да подават електронно, чрез специализирано приложение, заявления за теоретичен изпит за водач на МПС в предвидените от нормативната уредба случаи, за изпит за водач на лек таксиметров автомобил, както и за изпит за водач или консултант за превоз на опасни товари. По електронен път се заявява преиздаване, подмяна или издаване на дубликати на карти за дигитални тахографи, на карти за квалификация на водачите и на ADR свидетелство за водач, превозващ опасни товари.
Свързани са общо 12 регистъра и база данни. Това позволява автоматично по електронен път да бъдат обменяни различни данни с Министерството на вътрешните работи, Министерството на финансите, Националната агенция за приходите и Гаранционния фонд. Този обмен от една страна прекратява изискването на хартиени документи, издадени от различни институции, от друга страна повишава контрола и прекратява възможността за допускане на технически грешки.
Ако МПС е със служебно прекратена регистрация, то вече не може да премине на технически преглед, докато не се възстанови регистрацията.