Делян Добрев по Закона за еврото: Дават се гаранции на бизнеса, че няма да бъде проверяван и тормозен
Бюджетната комисия прие на второ четене измененията и допълненията в закона

Бюджетна комисия прие на второ четене Закон за изменение и допълнение на Закона за въвеждане на еврото.
"Всичко, което гласувахме днес, се подкрепя от бизнеса. Намери се компромис, с който от една страна да бъдат защитен и потребителите, а от друга да бъде спокоен бизнесът", отчете председателят на бюджетната комисия Делян Добрев
Той изтъкна, че контролът вместо до 31 декември 2026 г. ще продължи до 8 август 2026 г., намалени са и част от санкциите, заяви Добрев. Той уточни, че контролът вместо до 31 декември 2026 г. ще продължи до 8 август 2026 г., намалени са и част от санкциите, заяви Добрев.
"Дадоха се гаранции на бизнеса, че няма да бъде проверяван и тормозен", категоричен бе депутатът.
Промените са свързани с необходимостта от допълнителни уточнения в действащия закон по отношение на периода и правилата на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите - 1 януари 2025 г. - 31 януари 2026 г., информираността на гражданите по време на периода на двойно обращение, мерките за предотвратяване на необоснованото покачване на цените във връзка с преминаването към еврото, както и на свързаните с това правомощия на контролните органи и ефективността на административнонаказателните разпоредби.
По отношение на правилата за двойно обозначаване следва да се отбележи, че към момента някои търговци вече започват да изписват цените двойно, въпреки че изискването формално не е влязло в сила, което позволява да бъдат получени сигнали от потребители, както и въпроси от търговци за точната дължина на периода, както и за начина на изписване на цените.
От тези сигнали е видно, че съществуват неясноти, вкл. във връзка със сроковете, вида и цвета на шрифта на цената, както и размера на шрифта на съответната валута, отличителен знак или съкращение.
В резултат от такива неясноти потребителите ,особено уязвими групи като възрастните хора, биха могли да бъдат заблудени по отношение на действителната цена на стоката или услугата. Това води до подронване на доверието на обществото в целия процес на въвеждане на еврото като официална парична единица, поради което е наложително да се предприемат адекватни и своевременни действия за отстраняването на този проблем.
Наред с това, е налице списък с изключения от задължението за двойно обозначаване, който не е изчерпателен и това води до затруднения в прилагането на правилата и до тяхната фактическа неприложимост в определени хипотези. Невъзможно е да бъдат обозначени двойно например добавките за гориво, визуализирани на информационни табели (ценови тотеми) и колонки с дисплеи (бензиноколонки) и др.
Двойно обозначаване е невъзможно и при:
цената, посочена на етикети, издавани от електронна везна за измерване на маса;
цената на стоката или услугата, визуализирана на автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване.
продажната цена, отпечатана трайно върху персонализирани превозни документи на хартиен носител.
На второ място бе идентифицирана и необходимост от допълване на Закона за въвеждане на еврото по отношение на правилата, които търговците трябва да спазват в периода на двойно обращение. Търговецът, при получено плащане в брой в левове или в евро или при рекламация на стока или услуга, връща остатъка от платената сума изцяло в евро.
Съществуващата разпоредба създава предпоставки гражданите да не разполагат с необходимата информация относно левовата равностойност на остатъка/платената сума.
Това може да доведе до ограничена информираност сред потребителите, което от своя страна увеличава риска от недобросъвестни практики от страна на търговците. В резултат се създава възможност за заобикаляне на установените изисквания за прозрачност и се накърнява принципът за защита на потребителите.
По отношение на необоснованото повишаване на цените, законът го забранява, но тази забрана обхваща само периода на двойно обращение (един месец), не и по-дългия период на двойно обозначаване на цените. Потребителите не бива да бъдат поставяни във финансово по-неблагоприятно положение вследствие от приемането на еврото, отколкото биха били без него. Този принцип изисква търговците да формират цените добросъвестно и прозрачно, единствено на база реални икономически обстоятелства, а не заради самото въвеждане на еврото.
Наличните данни ясно показват, че ограничаването на забраната от закона до едномесечния период на двойно обращение няма да е достатъчно за реална защита на потребителите. Още преди официалното въвеждане на еврото започнаха ценови спекулации, а риск от такива има и след изтичане на първия месец.
Ето защо се налага удължаване на времето, в което действа забраната за необосновано поскъпване, така че тя да покрива целия период на обозначаване на цените в две валути.
Предвиждат се допълнителни правомощия за НАП и КЗП за достъп до информация, свързана с ценообразуването, и се въвежда задължение за търговците, осъществяващи дейност с предмет търговия на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната година над 10 000 000 лв. да публикуват ежеседмични данни за цените на предлаганите от тях стоки.
Предвид на това, че действащият Закон за въвеждане на еврото в България не предвижда механизъм, с който да се осигури лесен и ефективен достъп на контролните органи до информация, свързана с ценообразуването, необходима за проверките по време на прехода към еврото, е идентифицирана необходимост от включването на разпоредби, които допълнително да гарантират ценова прозрачност и улеснен достъп до информация за цените. По този начин ще се предотврати риска от подвеждане на потребителите и необосновано покачване на цените.
Някои санкции, определени в административнонаказателните разпоредби на закона, не са с достатъчна тежест, така че да имат превантивен характер срещу нарушения, поради което се предвиждат по-високи санкции, които да изпълняват възпираща функция и да осигурят по-ефективно прилагане на разпоредбите на закона, особено в условията на преход към еврото.