Десантът в Нормандия носи и печалба от вино и ретро атракциони

Нещо за четене
14:02 - 05 Юни 2019
2918
Десантът в Нормандия носи и печалба от вино и ретро атракциони

Игри „ескейп“ – измъкване от затворени стаи, обиколка на бронирани машини или на (военнотранспортните самолети) С-47, сирене камамбер и вино от Южна Франция с печат „D-Day“ (денят на десанта в Нормандия през Втората световна война): туризмът, свързан с десанта, е ключов фактор в икономиката на Нормандия и приема все по-разнообразни форми, които породиха дебати в тази провинция.

„Нашата цел е да опитаме да помогнем на хората да преживеят това, през което са преминали американските парашутисти през нощта на 5 срещу 6 юни и по този начин да подтикнем младите поколения да погледнат след това и витрините в музея“, обяснява Еманюел Ален, един от директорите на „Ди Дей икспириънс“, музей на парашутистите от 1944 г. в Карантан-ле-маре (Северозападна Франция), който предлага симулация на полет в С-47.

Обектът, входът за който струва 13 евро, се намира на десетина километра от Сент-мер-еглиз, сектор, където 13 000 американски парашутисти са пуснати от самолети С-47 през нощта на 5 срещу 6 юни.

„Трябва да го посетите. Почти се усещаме там. Движи се. През илюминаторите виждаме други самолети, които избухват в полет, но това вече не е трик“, който ни плаши много, признава Патрисия, 52-годишна медицинска сестра, излизайки от С-47. „Продължава 7 минути. През 44-а е продължило час и 45 минути и самолетът не е имал врата“, уточнява Ален, бивш маркетингов специалист.

Неговият музей, където са показани военни униформи и екипировка, приема над 130 000 посетители годишно, в сравнение с 20 000 преди откриването на симулатора през 2015 година. Освен музея и магазина за военна екипировка, с каски по 7500 евро и жилетки по 14 500, колекционерите откриха в събота и 3Д-кино със 150 места.

„Историците на музея сме ние. Написахме и сами редактирахме 19 книги“, добавя Ален. В неговия бутик за сувенири, редом с монополи „D-Day“ и танк в прозрачна топка със сняг, се намират и книга от академичен автор за битката за Нормандия.

На няколко километра от „Ди дей икспириънс“, в Музея на победата в Нормандия, се готви за откриване игра за измъкване от затворени помещения, наречена „Льо Блокхаус“. 10-те минути в бронирани коли струват 39 евро. Между Карантан и Сент-мер, обиколка с военни джипове ни кани да „усетим емоциите на парашутистите, кацащи във враждебна среда“ през нощта – посещение на театър, струващо 400 евро на група.

„Автентично изживяване“ е това, което обещава Регионалният комитет по туризма. „С приближаването на момента, когато ветераните ще изчезнат, трябва да достигнем и младите, с посещения, по-ориентирани към поколението, което няма семейни и сантиментални връзки с десанта“, обяснява пред АФП Доминик Соси, отговарящ за „D-Day“ в Комитета.

„Развлекателен парк“

Тази концепция предизвиква изненада в Мемориала на град Кан (в Нормандия). „Лъжат хората. Опитът на бойно поле не може да се предаде, той дори не може да се опише.

Превръщането на сериозни теми в моменти за развлечение е неприемливо. Трябва да се обясни сложността на войната, мъртвите“, смята Стефан Грималди, директор на този обект, чиято посещаемост (371 700 през 2017 г. при вход от 19,80 евро) се запазва на постоянно равнище, на фона на умножаването на музеите. Обектът, в който работят много историци, ще открие на 7 юни кино с 350 места, предлагащи 360-градусов панорамен изглед.

От една атракция на друга, понякога се забелязват неистини, като в Сент-Мари-дю-мон, което е обозначено като първото освободено село в континентална Франция. Всъщност тази титла се пада на Ранвил.

„Едновременно се увеличават потребителските стоки свързани с „Деня на десанта“ и местата без надеждна научна основа. Малко по малко това се превръща в развлекателен парк с риска да се забравят трагичните измерения на войната“, добавя Бертран Льожандр, професор от Университета Париж 13.

Самият той е роден в Сент-мер-еглиз, където магазините за военни антики вървят ръка за ръка с бира „D-Day“.

При все това гробищата, чието посещение разбира се, е безплатно, привличат като цяло най-много посетители, броят на които нараства.

„Тук могат да бъдат усетени много емоции. Важно е да си дадете сметка за величието на нещата“, признава Жерасим Бувие, 45-годишна медицинска сестра, която посещава 9300-те надгробни кръстове в американското гробище в Колвил-сюр-мер (посрещнало 1,4 милиона посетители през 2018 година).