Древен океан и вулканичен остров на Марс

Има нещо общо със Земята

22:56 - 29 Юли 2023
Древен океан и вулканичен остров на Марс

Учени от Националния център за научни изследвания (CNRS) на САЩ представят резултатите от ново изследване, което разкрива тайните на древни вулканични структури на Марс. Резултатите от работата са публикувани в списание Earth and Planetary Science Letters.

Според изследователите на Червената планета може да съществува гигантски вулканичен остров с размери на Франция (551 500 квадратни километра) и височина над 20 000 метра! Но най-изненадващият аспект на това изследване е, че гигантският вулкан Олимп на Марс има нещо общо с активните вулканични острови на Земята.

Отнася се до контакта на водата с лавата от вулкана. Изследванията на северния хълм на Алба Монс, на повече от 1500 километра от планината Олимп, потвърждават наличието на признаци, сочещи възможността за огромен океан в северните низини на Марс.

Как е възникнал този огромен вулканичен остров? Кога и каква роля играе водата в това? Учените планират да отговорят на тези въпроси в бъдещи проучвания. Може би установяването на точната възраст на вулканичните скали ще помогне да се предостави ценна информация за изменението на климата и еволюцията на Марс.