Експертите на ДБ: Един ученик в България струва 2000 лв., в Англия - 15 000

Новини
16:19 - 24 Ноември 2021
2713
Експертите на ДБ: Един ученик в България струва 2000 лв., в Англия - 15 000

Да се въведат спешни мерки, с които големите ученици да се върнат в клас, защото вбъдеще на пазара ще излязат слабо подготвени и с много дефицити специалисти. За това алармира експертът от ДБ Ивайло Старибратов на днешните коалиционни преговори на темата образование. След няколко месеца ще излязат шофьори, които ще започнат работа в градския транспорт, а не са си взели часовете по кормуване, заяви на коалиционните преговори за образованието математикът Ивайло Старибратов от екипа на ДБ. 

Трябва да се регистрират дефицитите на знания и умения на всеки ученик, защото без преодоляване на тия дефицити, учениците ще завършат, но никой работодател няма да ги вземе, защото те няма да знаят нито езици, нито ще са компютърно грамотни.

Системата остава трайно нереформирана и е нужна цялостна реформа, отбеляза Ивайло Старибратов.

Учителите трябва да се занимават  с преподаване, а не с административни задължения.

Трябва да се заемем спешно с трайното недофинансиране на системата. Често в Англия и евространите се говори, че делегираните бюджети били причина за пропуските в системата. Не, причината е, че един ученик в България струва 2000 лева, а във Великобритания 15 000. Тази диспропорция няма как да се преодолее. Нужно е да се обвърже БВП с финансирането на образованието - 4 % за средно, 1% за висше и 1 за наука, предложи математикът.

БВП е почти 50 на сто спрямо европейския, а издръжката на един ученик е 2-3 пъти по-ниска. Т.е. един ученик в България има изключително ниска стойност, отбеляза математикът.

Експертите на ДБ подчертаха, че визията им е за щастливи ученици, които да ходят доволни на училище. Да ги посрещат мотивирани учители. А родителите да са спокойни, че успешно ще се реализират. Конкретизирана е в 10 точки.

Първата от тях е свързана с онлайн обучението във време на пандемия, довела до дефицити в мотивацията на учениците, психичното здраве, социализацията.

Системата остава трайно нереформирана. Нужна е структурна реформа. 90% от децата от 0 до 3 г. не са обхванати. Отпадането на ученици е сред най-голямото в ЕС.

Административната реформа да доведе до по-бърза дигитализация и да се намали административната тежест върху учителя. Той да бъде зает с преподаване.

Експертите на ДБ поискаха система за мерене на качеството на преподаване, като това е свързано с работата на Националния инспекторат и резултатите от НВО. ДБ предлага няколко варианта за изработване на стандарт за качество.  Например Съюзът на математците да каже какво трябва да знае едно дете на изхода на системата, учителите да го проектират в училище, националните изпити да проверяват дали е овладяно. Регионалното управление на образованието да осъществява контрола на качеството и резултатите от проверките да са публични, обясниха експертите на ДБ на днешните преговори. 

Държавата трябва да гарантира достъп по местоживеене до качествено образование и грижи. Бюджетирането да става на база всяко родено дете, а не на всяко обхванато. Да се промени изцяло структурата на грижата до 3-годишна вързаст, като се регламентират и алтернативни форми, предложиха от преговорния екип на десните.

Освен физически достъп, да има и функционален - образователна интеграция. Държавата години наред си е затваряла очите за нуждата от десегрегация. Трябва да се реграментира ролята на образователните медиатори, които са връзка между училището и общността, от която са децата. В условията на пандемия тези деца са най-засегнати и това ще проличи на изпитите и на пазара на труда.

Друг приоритет е компетентностният подход. Към ключовите компетентности да се добавят и професионални, академични, емоционални и социални компетентности. Това също трябва да залегне в стандарта за качество, но изисква промяна и на преподаването, и на изпитването. Цялата система трябва да се преподреди.