ЕП гласува новите правила на ЕС за дигиталните гиганти

Очаква се двата текста да бъдат одобрени с голямо мнозинство от евродепутатите

Новини
12:22 - 05 Юли 2022
2780
ЕП гласува новите правила на ЕС за дигиталните гиганти

Европейският парламент ще гласува днес новите регулации, на които ще подлежат дигиталните гиганти, за да се ограничи злоупотребата им с пазарно положение, предаде Франс прес.

Евродепутатите се споразумяха през пролетта по новото законодателство, което трябва да получи и окончателното одобрение на страните членки идната седмица. То е първото по рода си в световен мащаб и може да бъде последвано от други страни, сред които САЩ. Структурирано е в два текста, представени от Европейската комисия през декември 2020 г., по които се проведоха преговори в продължение на малко повече от година.

Единият регламент - за дигиталния пазар (Digital market act - DMA) - предотвратява антиконкурентни действия на дигитални гиганти като "Гугъл" (Google), "Епъл" (Apple), "Мета" (Meta), компанията майка на "Фейсбук" (Facebook), както и "Амазон" (Amazon) и "Майкрософт" (Microsoft).

Другият регламент - за дигиталните услуги (Digital services act - DSA) - има за цел да регулира онлайн съдържанието, като задължава големите платформи да спазват законите и да сътрудничат на регулаторите.

Очаква се двата текста да бъдат одобрени с голямо мнозинство от евродепутатите на днешното пленарно заседание.

Регламентът за дигиталния пазар бележи промяна във философията на борбата срещу злоупотребите на големите платформи. След дълги години преследване на нарушенията на мултинационалните компании, съпътствани от безкрайни съдебни процедури, Брюксел иска да действа превантивно, като им налага двайсетина правила, които трябва да спазват, в противен случай подлежат на глоби.

Целта е да се действа бързо и ефикасно, преди извършването на злоупотреба да е унищожило конкуренцията.

Законодателството установява контрол от страна на Еврокомисията върху всички операции на придобиване на тези гиганти, независимо от размера на купената компания, за да се ограничи заграбването на иновациите на стартиращите компании и закупуване с цел унищожаване на конкурент.

Регламентът за дигиталните услуги има за цел да сложи край на отклонения в социалните мрежи като разпространение на езика на омразата или ситуации като с нападението срещу Капитолия в САЩ през януари 2021 г., което беше планирано благодарение на "Фейсбук" и "Туитър" (Twitter).

Текстът се отнася и за платформите за онлайн търговия, наводнени с фалшиви или дефектни стоки, които могат да се окажат опасни като например детски играчки, неотговарящи на нормите за безопасност.

Новият регламент включва задължението за бързо изтегляне на всяко незаконно съдържание (според националните и европейските закони) веднага щом дадена платформа узнае за него. Той задължава и социалните мрежи да блокират потребители, които често нарушават закона.

Регламентът за дигиталните услуги ще задължава сайтовете за онлайн продажби да контролират самоличността на доставчиците си, преди да предлагат продуктите им.