Фандъкова алармира за метрото - участъкът към "Слатина" и "Цариградско" бил орязан от Плана

Кметицата очаква средствата да бъдат компенсирани с изрично решение на кабинета "Петков"

Политика
19:46 - 11 Февруари 2022
4835
Фандъкова алармира за метрото - участъкът към "Слатина" и "Цариградско" бил орязан от Плана

Информацията, че в редакцията на Плана за възстановяване и устойчивост, средствата за строителството на двата нови участъка на метрото са намалени, беше сред темите на разговорите ми в последните дни с министър-председателя г-н Петков и вицепремиера г-н Асен Василев. Заложените 360 млн. лв. за разширенията през „Подуяне“ и „Слатина“ са намалени на 217 млн. лв. Редакцията на Плана предвижда строителство само на 3-те км до кв. „Левски“ и изключва участъка през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова. 

"Категоричната ми позиция, която защитих пред премиера и министъра на финансите, е, че завършването на третата линия на софийското метро не може да бъде отложено и се очаква от стотици хиляди софиянци. Освен това отрязването на 143 млн. лв. от метрото е изключително рисково за реализацията на националния план, защото за разлика от всички останали проекти, метрото е напълно готово да стартира. Строителството на първия участък започва през март, а на втория през втората половина на годината. И двете разширения ще бъдат завършени до 2026 г., която е последната година за инвестиране на средствата от Плана", коментира кметицата. 

Тъй като обаче и премиерът Петков, и финансовият министър Асен Василев са се застъпили зад становището, че метрото трябва да бъде продължено, Фандъкова очаква намаляването на парите да бъде компенсирано с пари от бюджета или с редакция на Плана. 

Общият размер на средствата, които са нужни за изграждането на 9-те нови километра, е 769 млн. лв. – от тях 53% почти 410 млн. лв. се осигуряват от бюджета на Столична община, а 360 млн. лв. са заложените в Плана.

За сметка на отрязаните средствата за 6-те км метро през „Слатина“ в частта „Транспортна свързаност“ на Плана са включени проекти за закупуване на едноетажни и двуетажни влакове за БДЖ, бордово оборудване за железниците, системи за диспечерска централизация на линия Русе-Каспичан и интермодален терминал-железница-шосе в гр. Русе.