Фандъкова призна: Най-тежкият ни проблем е градският транспорт

Кметът на София Йорданка Фандъкова с коментар за приемането на бюджета на Столичната община.
Ето какво каза тя:
"Приемаме този бюджет на София в необичайно време. Първо, много по-късно, заради закъснелия бюджет на държавата, което затрудни някои по-големи плащания за метрото и транспорта, но се справихме. Второ, в ситуация на война в Украйна с растящи и непрогнозируеми цени на суровини и енергоизточници. И трето, в ситуация на увеличаваща се инфлация и увеличаващи се цени на основни стоки.
Прочетох внимателно предложенията, които дойдоха от политически групи и отделни съветници, и виждам, че отчитате сложната икономическа ситуация и големите неизвестни, с които трябва да успеем да се справим, за да гарантираме основните функции на града, без да спираме развитието му.
Благодарение и на вашите предложения увеличихме очакваните собствени приходи с 22,5 млн. лв. Планираните собствени приходи на общината в проекта за бюджет са 842,5 млн. лв. Смятам, че е реалистично - без вдигане на данъци, но с добра събираемост и очакван ръст на сделките с имоти, да съберем 65 млн. лв. повече от миналата година. 466 млн. лв. са приходите от местни данъци и 376 млн. лв. - неданъчните приходи.
Като изключим такса смет – 245 млн. лв., която се изразходва само за дейностите по чистота, остават 597 млн. лв., които можем да насочваме към различните приоритети и сектори.
Това са под 1/3 от целия бюджет от 2,101 млрд. лв., който могат сравнително свободно да бъдат разпределяни към различните сектори. Подчертавам го заради неспиращите спекулации, че тези огромни 2 млрд. лв. могат да се харчат, на който за каквото му хрумне.
Вие сте общински съветници с опит и знаете, че това не е възможно. Затова благодаря и за конструктивните предложения за бюджета, макар че явно не може съвсем да се избяга от популистките изказвания, в които се призовава, например, европейските средства за РДФ-инсталацията да се дадат за строителство на детски градини. Знаете, че това не е възможно, дори и ако ни бъдат отрязани.
272 млн. лв. са спечелените средства по европейски програми в бюджета за тази година. 119 млн. лв. сме осигурили като целеви инвестиционни заеми. Всеки лев от тях е целеви и не може да се харчи за други цели. Разбира се, в средата на всекидневен популизъм всичко може да се каже и поиска. Такава кратка публична слава обаче не води до реален резултат.
799 млн. лв. от бюджета ни за тази година са държавно делегираните дейности.
Почти 100% от тях са за издръжка, осигуровки и заплати на учители, социални работници, медицински сестри в училищата и работещи в културни институти. И това не са средства, които общината може да вземе и даде за нещо друго.
Тази седмица видях изказвания на кметове на райони и общински съветници от коалицията, която управлява държавата, за подготовката на законова промяна, с която „директно да се правят отчисления“ от местни данъци към районните администрации. Аз лично подкрепям децентрализацията, такава каквато съществува в големите европейски градове. Но подчертавам - реална и истинска децентрализация. Това означава процент от данъците върху доходите, които събира държавата, да се връща в бюджетите на общините, за решаване на проблемите на хората, които плащат, там където живеят.
Това е децентрализация, която ще даде реална възможност на местните власти да решават проблеми по-ефективно и по-бързо. Това ще даде и реален ресурс, който да се насочи към районните кметове, разбира се, срещу ефективен механизъм за контрол, какъвто в момента не съществува.
Софиянци внасят в държавния бюджет около 9 млрд. лв. от преки данъци. Това е почти 20 пъти повече от местните данъци, с които общината разполага и при 0 лв. изравнителна субсидия за София от държавния бюджет. Надявам се, че като хора, които управляват държавата и половината райони в София, ще предложите и приемете механизъм, който ще е справедлив за софиянци – това означава процент от данък общ доход да се връща в общинския бюджет.
Когато настоявам за финансиране от държавата за София, аз искам само малка част от това, което хората, които живеят и работят тук, внасят и заслужават. Това е същинската децентрализация, която надявам се, че ще предложите на парламента. Защото когато става дума за финанси, справедливостта е много точно понятие. След това вече може да се говори за механизъм за разпределяне към районите, с което съм напълно съгласна.
Най-тежкият проблем, който стои пред нас тази година е осигуряване на средства за градския транспорт. С предложенията на г-н Контрера и г-жа Йорданова залагаме в проекта за бюджет 170 млн. лв. за финансиране на градския транспорт.
До няколко дни ще е готов планът за оптимизация във всяко дружество, което да обсъдите с приемането на транспортната задача. Заради все още намаления брой пътници и заради космическите цени на електроенергията и природния газ, транспортът ни е в много тежко положение.
Въпреки че отделяме 36% от собствените си приходи, за да осигурим придвижването на гражданите и заплатите на работещите, тези средства остават недостатъчни, и продължаваме да разчитаме на финансиране при актуализацията на държавния бюджет. Надявам се, че всички вие ще го подкрепите.
594 млн. лв. е инвестиционната ни програма за 2022 г. Въпреки големите предизвикателства осигуряваме капиталова програма, която е с 82 млн. лв. по-голяма от миналата година.
Най-големият проект, който започнахме тази година е разширението на третата линия на метрото. 94,2 млн. лв. са средствата за строителство към „Левски Г“ в проекта за бюджет. Очакваме и 40 млн. лв. от държавния бюджет за участъка към „Слатина“ след намаляването на средствата в Плана за възстановяване.
Не можем да си позволим да чакаме одобрението на националния план за възстановяване, което за пореден път се отлага и затова започнахме строителството със собствени средства.
Надявам се, че до седмици правителството ще защити плана, който многократно промени, защото той е обвързан със срок за изпълнение – средата на 2026 г., независимо от датата на одобрението му.
Общо 214 млн. лв. са инвестициите в сектор транспорт, в които освен строителството на метрото влизат и 10 нови метровлака, 25 нови трамвая, 52 електробуса и основни ремонти на трамвайни трасета. Освен ремонта на трасето по бул. „Цар Борис III“, планираме да започнем и първия етап от трасето по бул. „Мария Луиза“ от ул. „Козлодуй“ до 5-а градска болница.