Фермери отказват розобера при цена на цвета под 3 лева
Нямало и разписани мерки за безопасност от зараза по време на беритбата
До десет дни градините с маслодайна роза започват да цъфтят, кампанията по прибиране на реколтата обаче е под въпрос. Розопроизводителите предупреждават за това от месец, към днешна дата те стават все по-категорични, че цветовете, от които се извлича течното злато на България, ще останат неприбрани, пише "Марица".
Освен факта, че все още няма разписани мерки за безопасност от зараза по време на беритбата, за фермерите толкова съществен е и въпросът на каква цена ще се изкупува розовият цвят. Няма да берем рози при изкупна цена под 3 лева за килограм, категорични за розопроизводителите, заяви председателят на Професионалната асоциация на розопроизводителите в България Христо Николов. Той пръв апелира чрез „Марица“ за конкретни мерки за безопасност от зараза с COVID-19 по време на първата най-мащабна земеделска кампания, както и за мерки при дейностите в зеленчукопроизводството и овощарството.
Собствениците на дестилериите се опитват да наложат изкупна цена на розовия цвят 1,80-2,00 лева за килограм, което е напълно неприемливо, коментират от ПАРБ. Мотивът на преработвателите е, че в складовете им има розово масло от предходната реколта. Нормално е да имат запаси в складовете, контрират от ПАРБ.
Според Зара Клисурова от Съюза на производителите и преработвателите на етерично-маслени култури причината за това е високата цена на българския продукт през последните години. Влезе се в една спирала, в която преработвателите даваха висока цена за цвета дори над 6,00 лева с амбицията да купят колкото е възможно повече цвят и да произведат повече розово масло. Това обаче вдигна цената на маслото, а международните пазари не откликнаха на това предложение, обясни Клисурова.
Не можем да влезем в градините и да берем рози при цена под 3,00 лева, категорични са десетки земеделски производители от Карловско. Това означава да работим на загуба, което никой не може да си позволи, обясняват те. Мнозина дори са още по-крайни и прогнозират края на ароматното цвете и на бизнеса с него.