Фокусирането върху оценките пречи на ученето

д-р Теодора Димитрова: Шестобалната система на оценяване в България не е адекватна на съвременния свят

Актуални новини
17:11 - 28 Май 2024
6421
Фокусирането върху оценките пречи на ученето

Да изкарат високи оценки в училище е парадигма в образованието, в която учениците се страхуват от провал, вместо да се фокусират върху възможността за учене, коментират от екипа на Приложна академия за образование. Според тях, държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване не са точни показатели за потенциала и знанията на учениците.Според основателя на учебната академия д-р Теодора Димитрова, за оценяване трябва да се говори през цялата учебна година. Пред Радио София тя акцентира, че фокусирането върху оценките пречи на ученето.

„Особено много това се наблюдава при по-малките ученици. Оценките вълнуват изключително много родителите им, а това рефлектира и върху учениците и реално фокусът е насочен върху това дали ученикът ще бъде провален въз основа на неговата оценка, а фокусът не е върху ученето като възможност“, каза д-р Димитрова.

По думите й, ученето дава възможности, а изкуственото заучаване на информация след това се забравя бързо, вместо да бъде усвоена и приложена.

„Това, което наблюдавам и за мен е сериозен провал на нашата образователна система, е ниското ниво на национална грамотност, която се регистрира на държавните изпити, а после следват едни високи оценки в края на срока или в края на годината. Виждаме, че има разминаване в стандартите, които получават на държавните зрелостни изпити големите ученици и оценките в дипломите, т.е. нещо се къса във веригата“, обясни д-р Теодора Димитрова.

По думите й, шестобалната система на оценяване в България не е адекватна на съвременния свят.

„Вече е неприложима. Ако във времето си е била добре да се използва, то в глобалния свят шестобалната система е нерелевантна“, каза д-р Теодора Димитрова.

Образователната система в България вече започва да прави малки стъпки към промяната. Необходимо е обаче да се предприемат по-бързи и целенасочени действия, за да има по-положителни резултати и учениците да са по-ангажирани в учебния процес, смятат от екипа на Приложна академия.