Франция открива първия от четири мегазавода за батерии

Европа до голяма степен зависи от батериите, произведени в Азия

ЕС
14:05 - 30 Май 2023
1963
Франция открива първия от четири мегазавода за батерии

Франция открива във вторник мегазавод за производство на батерии, първият от четири такива завода, които европейски и азиатски компании планират да построят в северната част на страната, предава Ройтерс.

Разработката на Automotive Cells Company (AAC), съвместно предприятие между Stellantis, Mercedes и TotalEnergies, включва обща инвестиция от 2 милиарда евро, като френската държава и местните власти осигуряват почти половината от тази сума.

Това подчертава надпреварата между европейските правителства за привличане на световни производители на автомобили, тъй като те се стремят да доближат доставките на компоненти за електрически превозни средства до основните си пазари.

"Новият завод на ACC бележи ключов крайъгълен камък в трансформацията на Европа, за да направи нейната автомобилна индустрия по-издръжлива, конкурентоспособна и устойчива, също и в електрическата ера", каза Ола Келениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, преди откриването.

Заводът ще започне производството на литиево-йонни батерии по-късно тази година с първоначален капацитет от 13 гигаватчаса (GWh), който ще бъде увеличен до около 40 GWh, достатъчно, за около 500 000 автомобила годишно. Очаква се това да помогне за създаването на до 2000 работни места до 2030 г., казаха компаниите и регионалните власти.

Тайванската ProLogium и китайската Envision AESC също обявиха планове за изграждане на мегазаводи в северния регион на Франция около пристанището Дюнкерк, докато Renault създаде партньорство с местния стартъп Verkor в същата област за производство на батерии за своите премиум и електрически модели Alpine.

Европа до голяма степен зависи от батериите, произведени в Азия за електрическите си автомобили, и националните лидери предлагат различни стимули за да дадат тласък на индустрията.

Това стана още по-спешно, след като САЩ миналата година приеха своя Закон за намаляване на инфлацията на стойност 430 милиарда долара, който включва големи данъчни субсидии за намаляване на въглеродните емисии, като същевременно стимулира вътрешното производство.

Френският президент Еманюел Макрон, който лично лобира за изграждането на поне един от мегазаводите в района на Дюнкерк, си е поставил производствена цел от 2 милиона електрически превозни средства, произведени във Франция до 2030 г.