Големите европейски издатели се оплакват на ЕС от доминирането на Гугъл в рекламите
Корпорацията дори се хвали с пазарни дялове до 90-100%, недоволстват медиите
Гигантът Гугъл стана обект на жалба за "ущърб на конкуренте" от страна на Европейския съвет на издателите, предаде Reuters. Искът на потърпевшите е свързан с бизнеса с дигитална реклама, доминиран от американската компания чрез нелоялни търговски практики.
Гугъл е спечелила €130 милиарда приходи от онлайн реклами през 2020 година, което е повече от всяка друга компания в света. Реклами в търсачката, в YouTube и Gmail представляват по-голямата част от общите продажби и печалби.
Около 16% от приходите на гиганта идват от това, че други компании използват технологията на Гугъл, за да продават реклами на своите уебсайтове и приложения.
Европейската комисия започна разследване през юни 2021 година за това дали Гугъл предпочита своите собствени онлайн рекламни услуги в ущърб на конкуренти, рекламодатели и онлайн издатели.
Търговският орган на издателите, чиито членове включват Axel Springer, News UK, Conde Nast, Bonnier News и Editorial Prensa Iberica, отнесе оплакването си до Европейската комисия, твърдейки, че Google използва "задушаващи методи спрямо рекламите на конкурентите".
"Крайно време е Европейската комисия да предприеме мерки срещу Гугъл, които да променят поведението на компанията", каза в изявление председателят на Eвропейския съвет на издателите Кристиан Ван Тило.
"Гугъл има пълен контрол върху рекламните технологии, като дори се хвали с пазарни дялове до 90-100%", допълни той.
Комисарят по конкуренцията на Европейския съюз Маргрете Вестагер вече глоби Гугъл с над €8 милиарда през последните години заради антиконкурентни практики. Миналата година тя започна и поредното разследване срещу компанията, което е свързано именно към бизнеса с дигитална реклама.
Междувременно, британският регулатор, следящ за лоялната конкуренция на онлайн пазара, обяви, че е приел оферта от Гугъл за ангажименти, свързани с плана на компанията да забрани бисквитките на трети страни, които рекламодателите днес използват за проследяване на потребителите.