Изложбата „Стъпки във времето – поколения“ показва творби на режисьора Иван Андонов и на скулптора Сава Цонев

"Стъпки във времето – поколения“ е заглавието на изложбата, в която се обединяват творбите на режисьора и актьор Иван Андонов и скулптора Сава Цонев. Експозицията представя живопис и скулптура и ще бъде показана в столичната галерия „Арте“ от 27 март до 16 април, съобщават организаторите.
От екипа разказват, че идеята на „Стъпки във времето – поколения“ е да се отдаде почит на традициите в българското изобразително изкуство, демонстрирайки тяхната актуалност и приемственост. Той отбелязва, че проектът предоставя платформа за изява на автори, които са нови в програмата на галерия „Арте“ (Сава Цонев), съпоставяйки ги с утвърдени автори (Иван Андонов), чийто произведения многократно сме показвали през годините и подчертава значимостта на връзката между поколенията.
Това е осма изложба с творби на покойния вече режисьор Иван Андонов в галерия "Арте" от 2007 г. до сега и първа изява на скулптора Сава Цонев. В експозицията са включени близо 15 от маслените картини на Иван Андонов - от голямоформатни до кавалетни, пейзажи от края на ХХ век до поетични абстрактни платна, създадени след 2000 г. и около десетина каменни пластики на Сава Цонев от 2024 и 2025 г., припомня Станислав Памукчиев.
„Присъствието на Иван Андонов в българската култура е с ярка проекция – десетки знакови роли и култови филми. Извън широката известност като актьор и режисьор, малцина посветени и познавачи на изобразителното изкуство, знаят за дълбокото пристрастно преживяване на неговата голяма любов – живописта“, отбелязва той.
В последните години на своя дълбоко смислен и отдаден живот Иван ежедневно рисува. В едно интервю той казва „Заспивам и сънувам живопис... събуждам се и мисля за картини“, припомня още Памукчиев. Според него живописта за Иван Андонов е съкровено пространство на вглъбено единение, на разпознаване в интензивността на цвета, във фактурните и тонални вибрации.
По думите на Памукчиев Сава Цонев е сравнително по-малко познато име и тази изложба ще разкрие и остойности потенциала на неговото последователно, съсредоточено изследване на скулптурната форма.
„Мълчаливото дълбоко стоене в резонансите на пластическата материя, закономерно извежда резултата на чистата, необременена от сюжетен разказ абстрактна структура, на вътрешно обусловена стойност на емоционално – психично вграждане в скулптурната форма“, казва той.
Станислав Памукчиев казва, че пресечна точка в тази съвместна изложба е в доказването на скритата сила на чисто пластическото внушение, на естетическо съзерцание и пренасяне в друга, изцяло художествена реалност, в търсене на независима абсолютна стойност. „Това изкуство разкрива хармонията на пластическите отношения, изведени от вчувстването в автономното, феноменално, енигматично закрито битие на цвета и формата, родени в себе си“, казва той.