Как модата ни учи да се обичаме такива, каквито сме
Тя винаги е влияла по някакъв начин на нашето самочувствие
Нека бъдем честни: модата винаги по някакъв начин е влияла на нашето самочувствие по два начина. От една страна, нищо не повишава самочувствието така, както нов чифт страхотни дънки, костюм с панталон, който ви карат да искате да завладеете света, или високи обувки, които моментално променят походката ви и коригират стойката. Облеклото отдавна е престанало да обслужва изключително приложни задачи. Може да е напълно непрактично, но дава +100 на самочувствието.
От друга страна, същата мода повече от всякога ни кара да се съмняваме в себе си и собствената си привлекателност. Трудно е да се назове човек, който поне веднъж не се е завъртял в огледалото, щателно се изследва за съответствие с високите стандарти, определени от рекламата и лъскавите снимки - и се разстрои, когато види очевидни разлики от „стандарта“.
С течение на времето социалните мрежи се присъедини към играта. Модните инфлуенсъри, които всъщност трябваше да бъдат алтернатива на големия гланц, в по-голямата си част се оказаха едни и същи модели от снимки на списания - но в същото време все още изглеждат "истински" хора, чиито стъпки следим онлайн. И въпреки че с течение на времето много митове бяха успешно развенчани (всички научихме, че магическите филтри понякога правят чудеса), продължаваме да се сравняваме с всички тези момичета, които изглеждат перфектно още като се събуждат сутрин. При тези условия не всеки може да обича себе си заедно с фигурата си, далеч от моделната слабост, недостатъчно равномерна кожа и несъвършена коса. Последствията от това могат да имат много различна степен на плачевност - от патологично ниско самочувствие до продължителна депресия и хранителни разстройства.
Според Американската национална асоциация на анорексията и свързаните с нея разстройства, почти 70% от тийнейджърките признават, че представите им за идеалното тяло се формират благодарение на лъскави снимки. И дълго време същите тези стереотипи не ни дадоха алтернатива. Техните главни герои бяха неземни създания: неразбираемо слаби, с остри скули, безкрайно дълги крака и порцеланова кожа. Но през последните години индустрията все пак се вслуша в многобройните призиви да промени нещо. И сега, изглежда, дизайнерите са сериозни в това начинание, да ни научат да се обичаме такива, каквито сме. И въпреки че напредъкът не върви скокообразно, нещо все пак започна да се променя към по-добро.
ПРЕЗ 2021 Г. „КРЪГЛИТЕ“ МОДЕЛИ НАПРАВИХА 30% ПОВЕЧЕ РЕВЮТА, ОТКОЛКОТО ПРЕЗ 2020 Г.
Например, Пиерпаоло Пичоли брилянтно успя да работи с различни видове фигури. В пролетно-лятното модно шоу на Valentino участваха 11 модела от нетрадиционни за индустрията видове. И всички те дефилираха по пистата с безупречно прилепнали вталени рокли – без качулки, пончота и големи палта, които да прикриват фигурата. „Няма нищо по-истинско от тялото: нашето тяло е филтърът, през който преживяваме света и другите хора. Въвеждането на по-голямо разнообразие от тела означава даване на глас на всички гледни точки, от които можете да гледате на живота. Да представяш повече тела означава да се противопоставиш на всички канони на красотата“, обясни Пиерпаоло Пичиоли идеята на тази колекция. Трябва да кажа, че той постигна целта си - да представи възможно най-много различни тела.
Като своеобразен манифест изглеждаше и последното есенно-зимно кутюр шоу на Chanel, което беше покорено от модела Джил Кортлев в булчинска рокля. По този начин тя става първата булка с "немоделни" параметри в историята на Chanel.
Приемането на външния ни вид е подтикнато и от световната тенденция за секси дрехи. Изрезки на най-неочаквани места, прозрачни тъкани, мини, сутиени и якета върху голо тяло отново се върнаха в нашия гардероб - и сега не само собствениците на „моделни“ параметри трябва да ги носят. В снимките на списания все по-често виждаме полуголи момичета, които изобщо не се вписват в някогашните общоприети стандарти – а на самите тях като че ли изобщо не им пука. Те се чувстват толкова удобно в тялото си, че са готови не да го крият под пластове дрехи, а да го покажат – и активно ни призовават да последваме примера им. Така че ние, заедно с цялата модна индустрия, ви насърчаваме да започнете да се обичате още сега.