Какво показва разкривеното писане
Каквито и да са причините за затрудненията с почерка, има начини да помогнете на детето си

Малките деца пишат разкривено и разхвърляно и това е нормално. Научаването на формата на буквите и поставянето им на правилното място на страницата, за да се получат думи и изречения е труден и дълъг процес. Но има деца, които продължават да изпитват трудности с писането на ръка дълго, след като другите деца са се научили.
С порастването на децата някои родители и учители могат да видят в разхвъляното писане знак за мързел. Но често то се дължи на проблеми с моторните умения. Тези трудности понякога може да толкова големи, че написаното от детето да не може да се чете.
И това може да има голямо влияние върху ученето.
Какво може да виждате?
Почеркът разчита на редица малки умения. Когато децата имат проблеми с тях, резултатът може да бъде разхвърлян и труден за разчитане почерк.
Тези умения са:
- Оформяне на букви
- Разполагане на букви и думи на страницата
- Изписване на букви с правилния размер
- Разстоянието между буквите и думите
- Задържане и контролиране на молива
- Задържане на листа с едната ръка, докато се пише с другата
- Прилагане на точната сила на натиск с молива върху хартията
- Поддържане на правилното положение на ръката и поза за писане.
Ако се вгледате внимателно, може да видите видовете грешки, които могат да произтекат от тези слабости.
Обичайните грешки включват:
- Букви, написани отдолу нагоре, вместо отгоре надолу
- Букви, написани с твърде много опашки или чертички, или поставянето им в грешен ред
- Думи и изречения, плаващи над или под линията
- Думи или изречения, написани твърде полегато или твърде изправено
- Букви и думи, разположени неравномерно или сбити една в друга
- Някои букви са по-тъмни, а други по-светли.
Проблемите с почерка могат да се появят още в предучилищна възраст, когато децата могат да се борят да хванат правилно молива. А за някои хора трудностите могат да продължат и в зряла възраст.
В по-голямата си част възрастните могат да избягват да пишат на ръка, използвайки технологии. Но за децата в училище, неприятностите с писането наистина могат да попречат на ученето.
Не само това, което пишат, често е трудно да се разчете, а и самото им писане може да бъде много бавно. Заради това те могат да получават слаби оценки или да не завършат работата в клас или тестовете си. Освен това, борбата по такъв видим начин пред техните съученици може да окаже влияние върху самочувствието и мотивацията на децата.
Какво причинява проблемите с почерка?
Много неща могат да повлияят на детския почерк, а някои проблеми се срещат в комбинация (най-често става въпрос за сензорно-индикативна дисфункция – проблем с правилната обработка на информацията – зрителен, слухов или свързан със способността за изпълнение на задача).
Те включват:
- Нарушения на координацията. Децата с разстройство на развитието на координацията (DCD) имат лоши двигателни умения. Това може да включва фината или грубата моторика и моторното планиране. Тези умения са необходими, за да могат те да държат и контролират молив, писалка и пастел, да прилагат правилният натиск и да оформят букви и други форми.
Децата трябва да могат да планират стъпките за писане на думи, изречения и параграфи. Те също трябва правилно да позиционират китката, ръката и тялото си. Да можеш да направиш това, без да натоварваш много мускулите си.
- Дисграфия. Този термин се отнася до трудности с механиката на писането. Децата с дисграфия се борят да преписват мислите си върху хартия. Трудностите им често включват проблеми с почерка.
- Способности за визуална обработка/възприятие. Децата с проблеми с визуалната обработка могат да имат проблеми със запомнянето на формата на буквите. Те могат също така да имат трудност да преценяват разстоянието на една страница и да планират колко думи ще се поберат на една линия.
- Поблеми с изпълнителските умения и Разстройство с хиперактивност и дефицит на вниманието (ADHD). Децата с тези проблеми срещат трудности с екзекутивните умения, които могат да повлияят на писането. Те могат да имат проблеми с работната памет и вниманието. Те също могат да се борят със саморегулирането.
Слабата работна памет може да затрудни запомнянето как да се оформят букви и къде да се поставят. Импулсивността може да накара децата да се втурват в писането на задачи, което може да доведе до небрежна работа и много грешки. Лошото внимание и фокус може да накарат децата да не следят точността на почерка. Когато това се случи, грешките не се коригират.
Може да е трудно да се разбере какво стои зад неприятностите с почерка, а много често това е следствие от повече от един проблем. Ето защо е важно всички трудности на детето да бъдат правилно оценени.
Какво може да помогне?
Каквито и да са причините за затрудненията с почерка, има начини да помогнете на детето си. След като детето ви бъде оценено от специалисти, можете да предприемате стъпки, за да получите правилната подкрепа. Говорете с училището за помощни технологии за писане. Това може да включва сензорни екрани и софтуер за диктовка. И поискайте да му се осигури допълнително време за тестове и писмени работи.
Можете също така да попитате за свързани услуги, които могат да подобрят уменията за ръкопис. Те могат да включват упражнения за развиване на фините двигателни умения и финото моторно планиране и физиотерапия. Физиотерапията може да изгради мускулна сила и да помогне на детето да поддържа правилното положение на ръката и стойката за писане.