Какво ще видим на модната изложба в музея "Метрополитън"

Тя беше отложена от май заради пандемията от коронавирус

Стил
16:55 - 26 Октомври 2020
4836
Какво ще видим на модната изложба в музея "Метрополитън"

В четвъртък, 29 октомври, дългоочакваната изложба „За времето: мода и продължителност“ най-накрая се открива в Института по костюми на Метрополитън музея в Ню Йорк. Припомняме, че тя беше отложена от май заради пандемията от коронавирус.

Изложбата е до голяма степен е вдъхновена от романа „Орландо“ от Вирджиния Улф за връзката на главния герой с времето. По-рано беше обявено, че откъси от тази книга ще бъдат прочетени от Мерил Стрийп, Никол Кидман и Джулиан Мур специално за изложбата . Цялата структура на изложбата е изградена около концепциите на времето от Анри Бергсон и Шарл Бодлер, които смятаха, че модата е въплъщение на модерността. 

Изложбата на Института по костюми през 2020 г. ще проследява мода и половина век - от 1870 г. до наши дни - по разрушителна времева линия, по случай 150-годишнината на The Met. Използвайки концепцията на Анри Бергсон за la durée (продължителност), тя изследва как дрехите генерират временни асоциации, които свързват миналото, настоящето и бъдещето. Вирджиния Улф служи като „разказвач на духове“ на изложбата.

Хронологията се развива в две съседни галерии, изработени като огромни циферблати на часовника и организирани около принципа на 60 минути мода. Всяка „минута“ включва чифт дрехи, като основната работа представлява линейната природа на модата, а вторичната - нейния цикличен характер. За да се илюстрира концепцията на Бергсон за продължителността - за миналото, съжителстващо с настоящето - произведенията във всяка двойка ще бъдат свързани чрез форма, мотив, материал, модел, техника или декорация. Например, черна копринена рокля на принцеса от края на 70-те години е съчетана с пола на Александър Маккуин „Bumster“ от 1995 г. Ще бъде съпоставена черна копринена сатенена рокля с огромни ръкави от овнешка кожа от средата на 1890-те с реконструиран ансамбъл Comme des Garçons от 2004 г.

Всички дрехи са черни, за да подчертаят промените в силуета, с изключение на финала на шоуто, където бяла рокля от колекцията за висша мода на пролет / лято 2020 на Viktor & Rolf, изработена от рециклирани мотиви в пачуърк дизайн, служи като символ за бъдещето на модата с акцент върху общността, сътрудничеството и устойчивостта. Роклята плава в „кутия безкрайност“, заобиколена от „торнадо“ от мостри, като Феникс, издигащ се от пепелта.

Кураторът на Института по костюми Андрю Болтън призна, че по време на първоначалното формиране на каталога не е мислил за расовия състав на представените дизайнери, но след протестите в рамките на движението Black Lives Matter той осъзнава важността на включването на  представители на други раси. По-специално, нещата на Оливър Шейн, основател на Hood by Air, и Стивън Бъроуз.