Кардинални промени във Формула 1

Спорт
14:10 - 18 Март 2022
4322
Кардинални промени във Формула 1

Два дни ни делят от първото състезание за новия сезон във Формула 1. Сезон, който ще донесе най-драстичната промяна в този спорт в последните няколко десетилетия. Промените трябваше да влязат в сила още през 2021 г., но заради пандемията от коронавирус бяха изтеглени за един сезон по-късно.

Очакванията са с новите регулации на болидите, Формула 1 да стане един по-конкурентен спорт, в който разликите на стартовата решетка ще станат по-малки, а изпреварванията и зрелището – повече.

Първото състезание е на пистата „Сахир“ в Бахрейн, като тази надпревара ще даде отговор на много въпросителни, възникнали сред феновете в месеците от края на миналия сезон до днес.

„Искаме и ще имаме повече битки гума до гума“, заяви спортният директор на Формула 1 Рос Браун относно новите промени, които трябва да направят състезанията по-рвностойни, а не както бе в „Хибридната ера“, където Мерцедес бе абсолютен хегемон.

Казано така, звучи страхотно, въпреки че трябва също да се отбележи, че разпоредбите няма непременно да създадат нова йерархия за един ден.

Ред Бул, Мерцедес и евентуално Ферари, които са първите отбори от миналата година, се очаква да останат на върха, въпреки че намерението е останалите тимове да имат повече възможности.

Както Фернандо Алонсо правилно отбелязва: „След четири или пет състезания ще има един или два отбора, които ще печелят, а останалите ще копират това, което имат. Догодина всички коли ще бъдат същите“.

За да подобри изпреварването, Формула 1 възстанови така наречения „земен ефект“, забранен през 1982 г. Аеродинамична концепция, която подобрява сцеплението на болидите, като ползва въздушния поток и го насочва към дъното на колата и към дифузора. Това позволява на автомобилите да не губят от притискането и от прегряването на гумите.

Голямо предизвикателство за инженерите на екипите, които се натъкнаха на неочакван неуспех, бе т.нар. „porpoising“ (подскачане). В предсезонните тестове особено внимание привлякоха снимките на болидите, които подскачат с висока скорост по правата, губят и набират аеродинамично натоварване поради „земния ефект“.

Когато предното крило докосва асфалта, носът се повдигна. Решението в случая е да се увеличи височината на спойлера, но това определя и дизайна на останалата част от автомобила.

Друг начин да избягване от подскачането е увеличаването на теглото на болидите, което нарастна от 743 до 795 килограма.

Новият автомобил от 2022 г. има по-здрав външен вид в сравнение с предшественика си. При тестовете в Бахрейн, виждайки, че само от Алфа Ромео са успели да спазят клаузите на новите разпоредби, отборите се съгласиха да повишат минималното тегло с 3 килограма и то вече е 798. В останалата част Формула 1 се стреми да опрости максимално аеродинамиката, особено крилата, спирачните канали и носа на автомобила. Перките (шлепове), намиращи се от свете страни на кокпита са премахнати, а системите DRS и Halo ще работят така, че да се повиши безопасността на пилота.

Развитието на двигателя обаче бе замразено до 2025 г., когато ще пристигне ново поколение силови агрегати, чиято структура тепърва ще се определя. Единственото, което се знае, е, че те ще бъдат с хибридно задвижване. От 2014 г. тази технология се развива и с тази мярка се очаква производителността на двигателите на Мерцедес, Хонда, Ферари и Рено да бъде много по-близка. Разработката на скоростната кутия също ще бъде замразена за 5 години, въпреки че ще продължи да зависи от отборите и няма да бъде стандартизирана.

Другата голяма новост на регламента за 2022 г. е увеличаването на диаметъра на гумите, които вече не са 13, а са 18 цола, за да се намали нагряването им и да се забави тяхното захабяване. Също така, в съответствие с благоприятстването на изпреварванията, които Формула 1 и ФИА лансират, гумите са и по-природосъобразни, но техният размер ще намали зрителното поле на пилота.

Автомобилите от 2022 г. изненадват със своите дефлектори на гумите, връщайки се към дизайна, който за последно беше видян във Формула 1 през 2009 г. Тези елементи имат за цел да изпращат въздушен поток през колелата, така че автомобилите да увеличат притискащата си сила.

Американската група „Liberty Media“, собственик на правата за Формула 1, иска да пренесе духа на състезанията на своята страна в шампионата, като определи бюджетен лимит в надпреварата Това вече бе изпробвано в миналото, но не се постигна съгласие между интересите на големите и малките отбори. Новият таван на бюджета е 158 милиона евро за 21 състезания плюс още 1 милион за всяко допълнителна Гран При.

В момента има 22 потвърдени състезания, като се чака намирането на заместник на състезанието в Русия. Освен това е включен списък с компоненти с отворен код, т.е. елементи, чиито планове отборите ще трябва да предоставят на ФИА в края на сезона и които могат да бъдат използвани от останалите, ако желаят, като по този начин се предотвратява това, един отбор да направи прекомерна инвестиция в определени елементи или области, ключови към развитието на автомобила.

Нещо ново е и въвеждането на новото гориво E10 (10% устойчив етанол), като ограниченията се премахват и екипите ще могат да използват повече от 110 литра гориво на състезание – проблем, който се появи през миналия сезон със Себастиан Фетел.

„Работихме за подобряване на въглеродния отпечатък, както в горивата, така и на частите. Има много място за подобрение, за да бъде спортът природосъобразен. Много авточасти ще поевтинеят и всичко върви в тази посока“, обяснява инженерът с дългогодишен опит във Формула 1 и сега главен технически директор на ФИА Николас Томбазис.

„От инженерна гледна точка настоящите двигатели са ефективни, те преобразуват 50% от енергията на горивото, което е много по-голямо от всеки двигател в света в момента. Имаме ефективни двигатели и искаме устойчиви горива“, добавя той.

От ФИА са компресирали графика си за Гран При през уикенда, за да се позволи на отборите да пристигат на пистата ден по-късно. Така официалните пресконференции са преместени за петък сутрин, а свободните тренировки ще се провеждат в петък следобед. Що се отнася до сните събота, и неделя - те ще запазят обичайните си графици.

ФИА също така иска да популяризира възможностите на младите пилоти и ще принуди отборите да използват пилот с максимум 2 години опит в Гран При в поне една сесия свободни тренировки за всеки болид. Това означава, че всеки отбор трябва да има юноша в две сесии на свободните тренировки през годината.

Друго спортно правило, което е променено, е това, което се отнася до класификацията и ролята на гумите в нея. Досега пилотите, преминаващи през Q3, трябваше да стартират състезанието с гумите, използвани в най-добрата си обиколка от Q2. Това означаваше, че понякога пилотът е бил компенсиран за това, че не е минал в Q3 и е стартирал например 11-и, като е могъл да избере гуми за началото на състезанието. Оттук нататък ще има пълна свобода и целта винаги ще бъде състезателят да се класира възможно най-високо.

Накрая от организаторите искат да гарантират, че друг проблуматичен откъм решенията на рейс контрола финал като този в Абу Даби през 2021 г. няма да има. Затова промениха правилата, свързани с колата за сигурност. Сега няма да се налага да се чака всички обиколки да приключат, но след като рейс контрола съоби, че вече могат да се праят изпреварвания, след като пистата бъде безопасна. Като цяло, сезон 2022 г. е един от най-очакваните в последните години. У всички фенове има огромна надежда, че тези многобройни промени в правилата, конструкцията и управлението на болидите ще направят състезанията по-непредвидими и ще виждаме повече победители през този сезон.

Дали това ще се случи, предстои да разберем, като още с надпреварата в Бахрейн ще можем да видим голяма част от промените и това, до което са довели те във Формула 1.