Китайските мартеници не се харчат, търсят се нашенски (СНИМКИ)

Актуални новини
07:30 - 28 Февруари 2020
11521
Китайските мартеници не се харчат, търсят се нашенски (СНИМКИ)

Мартениците Made in China тази година изобщо не са на почит и българите държат да купуват най-вече ръчно изработени български мартеници, показа проверка на Lupa.bg по сергиите в столицата и в някои областни градове. През последните години тъсенето на "китайски" мартеници у нас рязко намалява и хората се върнаха към изконните български Пижо и Пенда или към шарените червено-бели гривни, изработени от родни ателиета, коментираха продавачи на мартеници.“

И заради коронавируса, който тръгна от Китай хората не искат да си купуват мартеници, изработени в Поднебесната империя, не защото се страхуват, че ще се заразят, а защото не смятат, че в случая тази мартеница ще им донесе късмет, добавиха търговците. Те отчитат, че като цяло тази година хората купуват по-малко мартеници. Потребители споделяли, че имали голям запас от миналогодишни и затова сега нямало смисъл да купуват нови.


За здраве на най-близките е добре да купите нова мартеница от тази година, каза с усмивка възрастна жена, която продава ръчно изработени мартеници в центъра на София. Тя сподели, че традиционно българите купуват най-много гривнички, които подаряват, както на мъже, така и на жени.

Проверката на Lupa.bg установи, че тази година се наблюдава известен спад в цените на мартениците, което явно е провокирано от по-слабото им търсене. Хубави ръчно изработени червено-бели гривни от вълна или от памучни конци може да се намерят за левче, като миналата година цената им бе над 1,50-2 лева.


Търговци коментираха, че като цяло търговските вериги подбиват пазара на български мартеници. "На всяка каса във всеки супермаркет или квартална бакалия има огромно разнообразие от китайска стока, не са толкова красиви като ръчно изработените - изплетени и нагласени от нас, но пък са по-евтини", коментираха продавачи. Те обаче добавиха, че тази година заради короновируса и в търговските вериги отчитат, че червено-белите конци от Китай не са много на почит.

Търговците на мартеници в столицата могат да си докарат печалба от 500 лева за десетина дни. В областните градове печалбата е по-скромно, а в малките населени места могат да се похвалят с печалба от около стотина лева за десет дни.


Тенденцията е българската традиционна мартеница и българската шевица да измести китайския кич, смятат хора, които отдавна са в този бранш.


Българите традиционно купуват мартеници в последния момент. Проучване на Lupa.bg показа, че българинът дава средно около 40-50 лева за мартеници за роднини, близки приятели и колеги. На почит са децата, затова хората винаги са готови да отделят пари за по-скъпа мартеница, за да зарадват хлапетата.

Снимки: АГНЕС МЕТОДИЕВА