КНСБ вика работодателите да тушира скандала с данъците
Целта ни е да се увеличат ниските и средни доходи, обясняват от Конфедерацията на труда

КНСБ отговори на позицията на КРИБ относно исканията на синдиката за драстично увеличаване на данъчната тежест върху българския бизнес.
Подчертава се, че предложенията на конфедерацията през 35-те години от нейното учредяване винаги са били публични, аргументирани и отворени за дискусия.
"Всички наши предложения, включително насочените към справедливо данъчно облагане, са подлагани на задълбочени обществени и експертни обсъждания от години, тъй като вярваме, че това е демократичният път към защитата на публичния интерес. Призивите за прекратяване на социалния диалог са на противоположната плоскост и будят тревога за погазване на демократичните практики", изтъкват от КНСБ.
Според тях призиви за прекратяване на диалога са контрапродуктивни и не са в интерес на икономиката и обществото.
От КНСБ посочват, че когато поставят теми за публична дискусия, това не е самоцел, а реакция на реални дисбаланси и несправедливости. Те са категорични, че данните за нарастващо социално неравенство, различия в доходите и несъразмерна данъчна тежест са добре известни и не могат да бъдат пренебрегвани.
Уточнява се, че КНСБ отстоява позицията си за преструктуриране на данъчната тежест, а не за нейното механично увеличаване. Основната цел на предложенията ни е да се увеличи разполагаемият доход на хората с ниски и средни доходи, тъй като именно тяхното потребление е основният двигател на икономическия растеж.
Предлага се и по-справедливо облагане на парични потоци, които от години остават извън активния икономически оборот — както по линия на доходите, така и на печалбите. Очакваният ефект е допълнителни 6,2 млрд. лв. бюджетни приходи, по-добър баланс между преки и косвени данъци, намаляване на неравенствата и ограничаване на стимулите за укриване на осигуровки, което ще повиши прозрачността в икономиката.
От синдиката отбелязват, че вместо подобна реформа все по-често се обсъжда повишаване на ДДС от 20% на 22%. Сповед тях обаче това би натоварило именно работещите хора и крайните потребители — онези, които реално поддържат кръгооборота на паричните потоци в икономиката.
"КНСБ не предлага увеличение на данъците върху труда. Напротив — чрез разширяване на данъчните облекчения за семейства с деца настояваме за повече разполагаем доход за работещите домакинства. В същото време, поради тавана на осигуровките, осигурителната система в България на практика има регресивен характер — колкото по-висок е доходът, толкова по-нисък е относителният осигурителен дял спрямо този на хората с минимални или средни доходи. Това подкопава справедливостта и солидарността на системата. Затова настояваме максималният осигурителен доход да нараства с темпа на увеличение на средния осигурителен доход. Това е логичен и необходим механизъм за запазване на устойчивостта на съотношенията в системата. В противен случай регресивният ѝ характер се задълбочава още повече", посочва се в позицията.
Посочва се, че често се правят неточни обобщения относно размера на държавната администрация. КНСБ настоява да се прави разграничение между обществения сектор и държавната администрация. По данни на НСИ наетите по трудово и служебно правоотношение в България са около 2,3 млн. души. От тях приблизително 500 000 души (22%) работят в обществения сектор. Реалната държавна администрация по Закона за държавния служител обхваща около 98 000 души - 56 000 в централната и 42 000 в общинската и областна администрация. Това означава по един държавен служител на 66 души население.
Синдикатът изтъква, че броят на държавните служители не нараства, а намалява - от средно около 110 000 през периода 2000-2010 г. до около 98 000 през 2010-2024 г., или с 12 000 по-малко за последните 20 г. Половината от тях работят в общините, където често се сблъскват с недостиг на кадри и обидно ниски заплати. Останалите приблизително 402 000 души в обществения сектор са лекари, медицински сестри, учители, университетски преподаватели, социални работници, изследователи в БАН, библиотекари, културни дейци и други ключови специалисти, от които обществото има реална и постоянна нужда.
КНСБ отчита, че държавната администрация представлява около 4,2% от всички наети, което е около пет пъти по-малко от общия брой заетите в обществения сектор и по-нисък дял спрямо много европейски страни. В Централна и Северна Европа този показател е между 6 и 7%. България се намира в т.нар. "златна среда" по отношение на броя на държавните служители, което ясно опровергава твърденията за "раздута администрация". Допълнителните данни за динамиката на средната работна заплата показват ясно изразен ръст както в частния, така и в обществения сектор: първо тримесечие 2025 г. спрямо първо тримесечие 2024 г. — 11,7% ръст в частния сектор и 9,2% в обществения; второ тримесечие 2025 г. спрямо второ тримесечие 2024 г. — 13% ръст в частния сектор и 13,7% в обществения.
От синдиката припомнят, че в международен план над 100 държави вече прилагат минимален глобален корпоративен данък от 15%. Средната ставка на данък печалба в ЕС е 22%, а в еврозоната - 27%, което ясно показвало, че българската система е значително по-ниско натоварена спрямо повечето европейски икономики.
Подчертава се, че колективното договаряне е резултат от дългогодишни усилия и преговори между работниците, служителите и работодателите.
КНСБ е озадачена от намерението на КРИБ да "приоритизира други синдикати при колективното трудово договаряне", тъй като това противоречи на Конституцията, европейските и международните конвенции и директиви, както и представлява натиск върху работодателите и посегателство върху правото на работниците сами да избират своето представителство. Свободата на сдружаване и колективното договаряне са основни права и не подлежат на пренареждане според интереси, изтъкват от синдиката и допълват, че колективното договаряне на ниво предприятия и браншове е ключово за хората и бизнеса и не бива да се превръща в инструмент за организационни противопоставяния.
Изтъква се, че КНСБ винаги е била активен и отговорен социален партньор, включително по отношение на подкрепата за бизнеса в кризисни и преходни периоди.
Синдикатът припомня, че през 2021 г. е подкрепил исканията на бизнеса и е било постигнато въвеждането на компенсации за небитовите потребители при цена над 110 лв./MWh. През 2022 и 2023 г. пък е подкрепил продължаването на механизма, включително чрез законодателни промени. Посочва се, че за периода 2022-2024 г. бизнесът е получил над 6 млрд. лв. компенсации, които са предотвратили масови фалити в периоди на екстремно високи цени.
КНСБ твърди, че активно подкрепя и участва в редица програми за инвестиции и трансформация на икономиката чрез Фонда за справедлив преход на обща стойност над 1,26 млрд. лв.
Мярката "60/40", предложена от КНСБ в периода на пандемията, пък е била сред най-успешните инструменти за запазване на заетостта.
С тези примери синдикатът показва, че не противопоставя работници и работодатели, а действа като партньор в трудни моменти, когато са нужни общи решения в полза на икономиката и обществото.
КНСБ кани КРИБ и всички национално представителни работодателски организации и КТ "Подкрепа" на задълбочен разговор по ключови теми, защото "само чрез отговорен социален диалог и съвместни действия можем да бъдем реално полезни за развитието на икономиката и за устойчивото бъдеще на България".