КНСБ: Защо държавните влакове отиват при частници?
Синдикатът скочи срещу разделянето на жп пътническите превози на три лота

Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обяви против разделянето на услугата за железопътен превоз на пътници в България на три лота.
От синдиката коментираха на пресконференция предложения от Министерството на транспорта и съобщенията Проект на условията и реда за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт на територията на страната.
Проектът предвижда възлагането да бъде на регионален принцип, на три лота – западен, северен и южен, като всеки лот да бъде обслужван от депо на своята територия/регион. Освен това се предлага подвижният състав, закупен след 2009 г. на "БДЖ-Пътнически превози",
да се предостави за безвъзмездно ползване от изпълнителя на съответния лот,
обясниха от синдиката.
Ние сме против разделянето на лотове и няма никаква причина, никакво изискване от никого това да се прави - нито от Европейската комисия, нито в Плана за възстановяване и устойчивост, заяви на пресконференция президентът на КНСБ Пламен Димитров. Това, че нашият пазар е малък, прави възможно възлагането на услугата на един превозвач, посочи той.
По думите му новите влакове, които ги чакаме толкова време,
сега се предлага да ги дадем не на БДЖ, а на някой друг.
Не виждаме някаква обществена необходимост от това, коментира Димитров. Според него с разделянето на лотове услугата няма да стане по-добра, поради малкия пазар и поради раздробяването на субсидията на три, което ще доведе до допълнителни проблеми.
Председателят на Синдиката на железничарите в България Петър Бунев коментира, че в момента борбата е изцяло за субсидията. Той посочи, че има европейски регламент, който дава право държави с малък пазар под 23 млн. влак километри, а в България е 19 млн.,
директно да възложат услугата на когото те преценят.
Бунев отбеляза, че има пазарна оценка, в която се казва, че по-добрият вариант е да не се разделя железопътната услуга. Според синдиката България следва да се възползва от възможността да възложи пряко на един изпълнител обществената поръчка през 2025 г., а единственото в страната железопътно предприятие, което притежава опит и разполага с подготвени кадри за дейността, е "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД.
Петър Бунев каза също, че 30 години не инвестираме в железницата, а сега, когато тръгваме да
инвестираме в нови мотриси, ще ги раздадем и ще получим една скъпа услуга за хората,
а средствата, които държавата ще трябва да заделя за железницата, ще бъдат удвоени. Той съобщи, че утре ще участват в общественото обсъждане, което организира министърът на транспорта, и ще се борят докрай да не се случи поредното ограбване на българското общество.