Коледата под въпрос: Невиждана криза за храни и горива се задава и в САЩ
Седмици наред корабите с контейнери са принудени да чакат на котва в морето
След безпрецедентната криза на доставки на храни и горива, с която се сблъска Великобритания, подобен проблем се задава и в САЩ, предаде Скай нюз.
Натрупването на товарни кораби в най-силно развития пристанищен комплекс - край Лонг Бийч, Калифорния, показва реалния размер на задаващата се криза в глобалната верига на доставки. Според експерти е малко вероятно тя да не удари САЩ, а продължителността й вероятно ще до следващото лято.
Президентът Джо Байдън вече разпореди разтоварването на корабите да премине в денонощен режим, като така ще спомогне за облекчаване на всички по веригата. Според изпълнителния директор на пристанището в Калифорния тази стратегия е временно решение, а занапред логистиката на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне.
Лонг Бийч и съседното пристанище на Лос Анджелис са двете най-натоварени в САЩ. Там вече седмици наред корабите с контейнери - някои с по 70 наведнъж, са принудени да чакат на котва в морето.
Постпандемичният скок на търговията, съчетан с недостиг на работна ръка, създаде много стрес на логистичните центрове, които не смогват да отговорят на търсенето на продукти. Не е тайна, че много от проблемите, пред които е изправена индустрията в САЩ, са същите като тези, наблюдавани във Великобритания и Европа: недостигът на шофьори на камиони и забавянията, причинени от закъснението, излизат твърде скъпо на собствениците на транспортни фирми.
С наближаването на празничния сезон и бизнесът, и клиентите се изнервят поради възможността да заварят празни рафтове по магазините.
Някои търговци на дребно в САЩ обмислят да наемат собствени кораби, за да могат да разтоварват в по-малки пристанища. Това обаче ще оскъпи стоките им, а крайният потребител ще купува на много по-високи цени.