Кралят на циганската цигулка пристига в София

Роби Лакатош идва с ансамбъл от майстори на класическата музика

Култура
17:21 - 04 Декември 2019
3224
Кралят на циганската цигулка пристига в София

Роби Лакатош, наричан Кралят на циганската цигулка, идва за своя първи концерт в София. Събитието е на 14 декември в НДК, съобщиха организаторите. Виртуозът, който прави от цигулката пресечна точка на класиката, джаза и чардаша, ще се представи със своя ансамбъл от майстори на класическата музиканти.

Всички те са имена от големите джаз фестивали на Европа и света. Това са контрабасистът Вилмош Чикош, цимбалистът Йено Листеш - титулуван като най-добрия от поколението си на този специфичен инструмент, втората цигулка Ласло Бони, китаристът Ласло Балог и пианистът Роберт Жакчи Лакатош. На сцената до тях ще бъде и оркестърът на "Класик ФМ".

"Изключително трудно е да се открият такива артисти - перфектни в класическата музика, изгарящи в циганската музика и извънземни в джаза, казва Лакатош за колегите си. Какъвто и вид музика да свирим, ние трябва да сме поне 100-процентови".


Лакатош е импровизатор, композитор и аранжор. Присъства в класациите за най-добрите цигулари в света от последните две десетилетия. Партнира си с имена като Вадим Репин, Максим Венгеров и Найджъл Кенеди. Миксира класическата школовка с потомствените корени на своята циганска кръв.

Той е седмо поколение правнук на Янош Бихари - Краля на циганската цигулка, от когото, както говори мълвата, Брамс е заел основните мотиви на своите прочути унгарски танци. Сърцето на унгареца тупти и в ритъма на големия джаз - свири със Стефан Грапели, а сър Йехуди Менухин се възхищава от неговите джаз импровизации. Заедно с бенда си има многобройни записи, един от последните - La Passion, е на живо пред 5000 души в операта на Сидни.

"При мен всичко зависи от публиката, понякога сменям парчетата в движение, защото виждам как реагират хората - дали ще се радват повече на балканска, или на джаз музика например", казва Лакатош. Твърди, че променя модуса на композициите според настроението на публиката и за него това е "живо общуване, нещо като да дишаш заедно с хората в залата и постоянно да се променяш, за да си в такт с цялостната емоция".