Красимир Вълчев: Има консенсус основното образование да е след 8 клас
Идеята е след прогимназията да има матура по основния профилиращ предмет
Най-голям консенсус има основното образование да се завършва в края на осми клас, да има матура по основния профилиращ предмет и силно да облекчим учебните програми за профилирана подготовка. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след организираната от МОН дискусия за структурата на училищното образование, за баланса на видовете подготовка, за евентуални промени и за необходими реформи в националните изпити, която се проведе в сградата на Ректората на Националната спортна академия "Васил Левски" в София.
В обсъждането участваха експерти, директори, учители, представители на висши училища, на неправителствени организации и други. В началото на дискусията Вълчев заяви, че ще бъде обсъдено и кога и по кои предмети да има национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити.
По думите на образователния министър са предимно негативни ефектите от това, че основното образовани се завършва след седми клас. Вълчев обясни, че има голям консенсус да се върне структурата 4+4+4, като според него, ако основното образование се завършва по-късно, ще има по-положителни резултати. Но добави, че МОН няма как да направи така, че то да се завършва в по-горен клас - девети или след десети клас.
Министърът отбеляза, че въпросът за образователната структура е свързан с много други подтеми - какво да бъде външното оценяване и след кои класове, цялостно или извадково да бъде, кои да бъдат задължителните матури, кои да бъдат основните писти или пътеки, по които се специализират учениците.
Ние имаме профили и професии, когато говорим за задължителни матури, те могат да бъдат обвързани с профил и в днешната дискусия имаше най-голямо съгласие, че основният профилиращ предмет трябва да бъде задължителен матуритетен предмет, а в момента той не е такъв, допълни още образователният министър.
Относно това дали изпитът след седми клас да бъде разделен на модули , Красимир Вълчев уточни, че националното външно оценяване се използва за две цели - за диагностика и анализ, и за селекция.
Няма как да избегнем селекцията, защото имаме училища, в които желаещите да учат са повече и нямаме друг механизъм, освен този на класирането, отбеляза той, като допълни, че не е задължително всички външни оценявания да се правят във всички училища, но когато става дума за диагностика. Това са въпроси, които са поставени за обсъждане, каза министърът.
"Не бързаме с решенията, защото са важни и трябва да ги обсъдим за повече време. През следващите три месеца ще бъдат организирани обсъждания с педагогическите специалисти и по тази тема, както за учебните програми и предметите", поясни още той.
За задължителната матура по математика Красимир Вълчев каза, че има четири варианта за това - първият е да не е задължителна, вторият е да бъде задължителна, но само за профил математически, третият вариант е да бъде задължителна за профилите и професиите, които са в направлението - математика, природни науки и STEМ, а четвъртият вариант е да е задължителна за всички.