Култовите автомобили, които отдавна забравихме
Светът на автомобилите далеч не се изчерпва с добре познати за всички марки като Ferrari, Mercedes, Renault, Audi, BMW и т.н. Има и много автомобили от не толкова известни производители, които си струва да помним, макар че са отдавна покрити с дебел слой прах.
Fiat Dino (1967 г.)
Стартираме с нещо сравнително познато. Dino започва живота си като достъпен спортен модел на Fiat, използващ същите 2.0 и 2.4-литрови V6 двигатели, които Ferrari вгражда в някои свои модели в края на 60-те. Интересен факт е, че за дизайна на кабриолета и на модела с твърд покрив са били поверени на две отделни легендарни студиа. Моделът без покрив е проектиран от Pininfarina, а версията с твърд покрив е дело на екипа на Bertone.
Iso Lele (1969 г.)
Италианската компания Iso се появява на автомобилната сцена със своятаминиатюрна триколка Isetta. BMW толкова я харесва, че купува правата за производството ѝ, а Iso се преориентира и представя луксозен спортен автомобил с V8 двигател, наречен Lele. От него са били произведени само 317 бройки.
Lamborghini Jarama (1970 г.)
Въпреки че на практика Jarama представлява орязана версия на супер луксознотоLamborghini Espada, моделът използва същия гигантски 4.0-литров V12 двигател с мощност 385 к.с. Между 1969 г. и 1974 г. са произведени 327 бройки от четириместния спортен автомобил, което е направо много за едно забравено Lambo.
Swallow Doretti (1954 г.)
Въпреки италианското си име, тази кола всъщност е с английски произход. Тя е базирана на Triumph TR2, но според мнозина е доста по-красива. Компанията Swallow е основана от Сър Уилям Лайънс, който е съосновател на небезизвестната марка Jaguar. Впоследствие той продава Swallow на индийския конгломерат Tube Investments. Общоот Swallow Doretti са произведени 276 бройки. После всичко потъва в забвение.
Alfa Romeo 90 (1984 г.)
Като всяка италианска автомобилна компания, Alfa Romeo също е взимала някои доста странни решения през годините. Но това е може би най-лошото от тях. Въпреки характерния си външен вид, Alfa Romeo 90 изчезва също толкова бързо, както се и появява на бял свят, пише lifestyle.bg.
Мнозина казват, че това е брутално зле сглобен автомобил, дори за осемдесетарска Alfa, което не пречи на италианската компания да продаде над 50 000 бройки. Интересен факт е, че дизайнер на този автомобил е легендарния Марчело Гандини, на когото дължим умопомрачителните модели на Lamborghini - Miura, Countach и Diablo.
Ford GT70 (1970 г.)
Въпреки супер известността на Ford GT40, неговият наследник - GT70 - не успява да набере необходимата популярност и бързо изчезва от небосклона. Проектиран от Ford, за да участва в състезание в Европа, този спортен автомобил съссредно разположен V6 двигател не успява да се наложи дори на идейно ниво и от него
са сглобени само шест бройки.
Monica 560 (1972 г.)
Кола с женско име е повече от класика. Monica 560 e френски спортен автомобил с голям V8 двигател на Chrysler. Създаден е, за да бъде конкуренция на ръчно изработените луксозни автомобили на марката Bristol, която впрочем бе официално ликвидирана през 2020 г. От Monica 560 са сглобени само около 35 автомобила, макарче официално производството така и не започва..
Strathcarron SC-5A (2000 г.)
За пръв път видян като прототип през 1996 г., серийният SC-5A се появява четири години по-късно. Този автомобил обаче има малшанс, тъй като съвсем скоро след това изискванията за безопасност се променят, което означава, че той вече не отговаря на тях. В резултат на това производството е преустановено, преди да е започнало на пълни обороти. Само 20 такива са произведени в крайна сметка.
Goliath GP700 (1950 г.)
Германският Goliath GP700 е доста иновативен автомобил, заради своето предно предаване, което през 50-те е най-малкото рядко срещано. Това е бил автомобил, замислен като достъпно двуврато купе за обикновения човек, за което свидетелства и малкия му двуцилиндров двутактов двигател с едва 688 кубически сантиметра работен обем.
Всъщност, Goliath GP700 се произвеждат няколко различни версии, в това число седан, кабриолет и дори ван. Интересното в случая е, че германските инженери не спират дотук и внедряват първата в света инжеционна система за гориво в сериен автомобил именно в Goliath GP700. Жалко че вече никой не го помни. На снимката е версията Sport, която намираме и за най-красива.