Личев дава на прокурор "Морска администрация" за екологично престъпление

Актуални новини
11:30 - 30 Септември 2021
2818
Личев дава на прокурор "Морска администрация" за екологично престъпление

Министърът на околната среда Асен Личев ще сезира прокуратурата да разследва „Морска администрация“ за престъпление срещу околната среда. Причината е случилото се със заседналия кораб край Камен бряг. По думите му сме изправени пред две кризи - административна и екологична.

По думите му е недопустимо кораб „Vera Su“ да се блъсне в наши води. "Преломните моменти бяха 2. На 26 септември, когато ми изтече търпението на бездействието на компетентните органи и на 27 септември през нощта, когато видях, че "Морска администрация" действа по един нелеп начин. Затова забраних по-нататък провеждането на операцията. Пробите от вчера показаха 1,5 пъти по-висока концентрация на амоняк", посочи Личев.

Личев издаде вчера принудителна административна мярка на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за спиране на дейностите по претоварване на насипен товар – урея от заседналия във водите на Черно море кораб. Причината е възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море.

От служители на РИОСВ е констатирано, че при претоварване на товара от кораб „Vera Su“ чрез воден кран на малки плавателни съдове, при пренасяне на загребения карбамид към плавателния съд част от товара попада в морето. Разсипването на товара в акваторията на Черно море се наблюдава при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд.

Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от Министерствоот на околната среда и водите. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, в Басейнова дирекция „Черноморски район“, е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки. Пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда. Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение (фуния) и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно
различни действия от одобрените.

Дейността по претоварване е преустановена до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология, при която не се извършва разсипване на товара и замърсяване на водите.

Основният риск за околната среда в района е преодолян, успокои ексминистърът. Горивото от долните резервоари на кораба е източено. „Няма как при никакви обстоятелства резервоарът да бъде пробит, а от него да изтече опасното гориво лек дизел“, обясни той.

Последните проби от водата около заседналия кораб показват, че в сравнение с пробите от 25 септември преди операцията те са с 1,6 пъти по-високи концентрации на амоняк. „Искам да ви уверя, че органите на МОСВ влязоха в ролята си от първия момент и продължават всекидневно да следят състоянието на водите в Черно море и в района на кораба и са в готовност да окажат всякакво съдействие на каквато и да е спасителна операция“, каза Личев.

Оттук нататък приоритетът ще бъде да не се допуска увреждане на околната среда и здравето на хората.