Масово пазаруваме с кредитни карти
С 25% скочи броят на онлайн трансакциите с кредитни карти през последните шест месеца на миналата година, показват данни на една от големите банки в България.
По време на първото затваряне много българи започнаха да използват този финансов инструмент за онлайн покупки на храна и за покриване на ежедневни нужди като битови сметки. През втората половина на 2020 година онлайн покупките с кредитна карта отбелязаха впечатляващ ръст, особено имайки предвид двете затваряния през март и ноември, когато много хора преоцениха финансовите си планове и ограничиха някои разходи. Този ръст доведе до увеличение с 25% на общия брой на онлайн трансакциите.
Това показва, че българите са готови да използват удобни финансови инструменти за дистанционно пазаруване и покриване на ежедневни нужди.
Друго доказателство за нарастващата увереност от страна на хората при използването на кредитни карти е фактът, че броят на покупките на стоки на изплащане на равни месечни вноски нарасна с 12,3%. Това е ясен знак, че въпреки продължаващата пандемия, българите са готови да продължат да потребяват и да купуват стоки за домакинството на кредит.
Най-често българите използват кредитните си карти за покупка на храна – 45% от трансакциите
са в супермаркети на големите търговски вериги, малки хранителни магазини и специализирани магазини за алкохол и цигари. Този дял е близък до първата половина на 2020 година, което показва че покупателните навици на българите не са се променили значително по време на пандемията.
На втора позиция са покупките в специализирани магазини от типа на „Направи си сам“, за бяла и черна техника, за ИТ техника, за дрехи, за козметика, за декорация на дома и така нататък.
Броят на трансакциите в този сегмент също е близък до първата половина на годината. Експертите обясняват високия дял на този тип покупки с дистанционните работа и обучение, когато хората купуваха съвременни ИТ устройства – смартфони, лаптопи и таблети, за да бъдат постоянно във връзка по време на затварянето. От друга страна, през лятото и есента много българи направиха ремонт на домовете си, за да повишат комфорта на домашните офиси и класни стаи, и купуваха инструменти и материали на кредит.
На трето място с 15% са покупките на стоки и услуги за забавление и отдих като онлайн поръчки на храна, хотелски резервации през лятото, покупка на семейни игри – бордови игри и ваучери за онлайн игри, онлайн поръчки на книги, пъзели и други. Този сегмент нараства с 3%, което се обяснява с второто затваряне, когато ресторантите не работеха с клиенти и хората поръчваха храна за вкъщи, и с факта, че семействата търсеха начини да прекарват по-добре времето си заедно.
На 4-о и 5-о място са плащанията за гориво и транспорт. Те формират близо 14% от всички трансакции. В този сегмент се наблюдава минимален ръст от около 2%, което се обяснява с летните пътувания и кратките ваканции през есенните празници. Хората използваха кредитните си карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България и за покупки в заведения, в офиси на застрахователни компании и така нататък.
Българите използват кредитните си карти основно за плащания на стоки и услуги, а не за теглене на пари в брой. През втората половина на 2020 година 70,3% от трансакциите бяха на ПОС терминал, което е много повече в сравнение с 21,5% използване на банкомат. Това е стабилна тенденция, имайки предвид, че тези цифри са много близки до данните от първата половина на годината, когато съотношението ПОС-банкомат беше 70%-23%.