Мая Плисецкая - прекрасният лебед на съветския балет
Родителите на прима балерината на Болшой театър са жертви на сталинския терор, тя обаче не бяга на Запад, въпреки че има възможност
Мая Плисецкая, от чието рождение днес се навършват 100 години, е един от най-ярките символи на съветския балет и на московския Болшой театър. С дълги крака и пламенночервена коса, тя имаше зашеметяваща техника, огромни, почти мъжествени скокове и забележително гъвкави гръб и ръце, пише британският вестник „Гардиън“. Балерината казва, че е наследила впечатляващата си и изразителна външност от баща си, когото описва като „мускулест, слаб физически“.
Плисецкая танцува на най-престижните сцени по света и добива международна известност, но началото на кариерата й е белязано от много трудности. Тя е родена в семейство на евреи, което се оказва проблем за приемането й от режима.
Плисецкая е родена в Москва на 20 ноември 1925 г. Майка й, Рахил Месерер, е актриса в нямото кино, а баща й, Михаил Плисецки, е съветски минен инженер и дипломатически служител, изпратен на служба в Шпицберген, Норвегия.
Баща й е застрелян през 1938 г., по време на сталинските чистки, като Плисецкая научава датата на смъртта му едва през 1989 г. Майка й е арестувана и изпратена в трудов лагер заедно с малкия си син, а след това е заточена в Казахстан.

През това време Мая се спасява от настаняване в сиропиталище, защото е приета от леля си и чичо си по майчина линия – Суламит и Асаф Месерер, които са солисти в Болшой театър и по-късно преподавали по балет. Тези изпитания оставят незаличима следа у Плисецкая, чиито трайни антисъветски настроения в по-късните години граничат с дисидентство, пише "Ню Йорк таймс".
Лелята е тази, която води 8-годишната Мая в балетната зала, където нейният вроден талант блесва и упоритостта й се откроява. От ранното си детство тя е известна с безкрайните си запаси от енергия и упоритост. Изтощителният водовъртеж на репетициите в Болшой театър са спасението на Мая от политическата обстановка в СССР.
„Бих искала да говоря за „Спящата красавица“ и „Лебедово езеро“, за моите любими роли и красивите си партньори, но както и да погледна на детството си, всичко се върти около политиката и Сталинския терор“, пише балерината в автобиографията си „Аз, Мая Плисецкая“, публикувана през 1994 г.

През 1941 г. майката е освободена и семейството се събира отново, но заради Втората световна война те се преместват в Свердловск, вярвайки, че Болшой театър ще бъде евакуиран там. Слухът се оказва неверен и Мая пропуска цяла година в балетната школа. В крайна сметка тя предприема опасната стъпка да направи петдневно пътуване обратно до Москва без необходимите документи.
През 1943 г. Мая завършва с отлични оценки, а две години по-късно е назначена в Болшой и танцува главни роли. Когато през 1951 г. е обявена за заслужил артист на СССР, Комсомолът, младежката организация на управляващата комунистическа партия, протестира. Тя е изключена от турнето в Лондон през 1956 г., което е първата поява на цялата трупа на Болшой на Запад. Разрешават й да пътува през 1959 г., когато театърът отива в Ню Йорк.
За тези пътувания Плисецкая разказва, че съветската бюрокрация конфискува почти всички приходи на танцьорите от турнетата и затова много от тях се хранят с кучешка и котешка храна – „евтина и богата на витамини“, пише тя.

Плисецкая е била също така ограничена и в хореографията, тъй като властта е разглеждала движенията в танца през призмата на идеологията.
В рецензия за представленията на 62-годишната Плисецкая на американско-съветски танцов фестивал в Бостън през 1988 г. „Ню Йорк таймс“ пише: „Тези балети са единствено средство за изява на нейния талант. Без нейното присъствие, бедността на движенията би ги направила непоносими за гледане. Трагедията на съветския балет е, че танцьорка с нейния уникален гений никога не е получила възможност да разгърне творческия си потенциал.“

В разговор с репортери по време на празненствата за 80-ия си рожден ден Плисецкая признава съжалението си за пропуснатите възможности и горчивата борба за артистична свобода, включително за получаването на разрешение да работи, макар и за кратко, с Ролан Пети и Морис Бежар през 70-те години.
„Танцувах всички класически балети и мечтаех за нещо ново“, казва тя. „По мое време това беше невъзможно.“
През 60-те години приятелството на кубинския хореограф Алберто Алонсо с Фидел Кастро му осигурява бюрократичното одобрение на съветските власти да постави „Кармен-сюита“, която той създава специално за Плисецкая. Но властите, разтревожени от еротиката в нея, спират представленията.
Едва през 80-те години, когато режимът в СССР се либерализира, Плисецкая получава възможност да стане артистичен директор на балета на Римската опера, а по-късно и на Националния балет на Испания.

Плисецкая остава близка с чичо си, който я придружава на турне в САЩ, когато тя е на 60 години, а той на 80. Но отношенията с леля й се обтягат и дори прекъсват, след като Плисецкая отказва да вземе сина й Михаил, току-що завършил балетната школа, за свой партньор в „Лебедово езеро“.
„Леля прекъсна моите смутени и кротки възражения с думите: „Ти ми дължиш всичко. Напразно ли се молих за майка ти и се съпротивлявах, когато дойдоха да те вземат в сиропиталището?“, разказва балерината в автобиографията си.
Разбира се, най-голяма опора за Плисецкая в личния и професионален път е съпругът й, композиторът Родион Шчедрин, за когото се жени през 1958 г. Той аранжира „Кармен-сюита“ и други балети, като „Ана Каренина“ и „Чайката“, за които тя създава хореографията и в които участва. Двамата артисти нямат наследници.

При своите гастроли в САЩ Плисецкая се запознава с голяма част от артистичния и обществен елит на страната, включително с брата на президента Джон Кенеди – Робърт, с когото са родени в един и същ ден, в една и съща година. Тя гостува на фамилия Кенеди в „Кейп Код“, а по-късно те кръщават своя яхта „Мая“ в нейна чест.
Балерината се среща и с шведската актриса Ингрид Бергман, която по това време живее в САЩ. Бергман ѝ предлaгa „да избяга от комунизма“, казвайки ѝ „Ще ти помогна“.
Балерината обаче не се решава на такава стъпка. Тя обяснява своята привързаност към Болшой театър така: „Самият театър е невероятно конструиран, размерът на сцената, наклонът на пода. Не знам от какъв вид дърво е направен, но е като пружина. В други театри подът е или равен, или наклонът е прекалено голям. Танцувала съм на всички големи сцени по света и мога да кажа със сигурност, че Болшой е най-добрият.“

След падането на съветския режим Шчедрин и Плисецкая избират да живеят предимно в Мюнхен. Именно там Мая Плисецкая умира на 2 май 2015 г. от сърдечен удар. Последното й желание е, след кончината на съпруга й, прахът на двамата да бъде разпръснат над Русия.
Родион Шчедрин почина в края на август 2025 г. в Мюнхен. Генералният секретар на Международния фонд „Мая Плисецкая и Родион Шчедрин“, Леонид Пелешев, каза пред руски медии, че прахът на двамата ще бъде разпръснат над Русия, но датата за този ритуал все още не е определена.