Метър и 44 сантиметра: Кой задник го измисли?

Каква е връзката между конете от Римската империя и модерните ракетни ускорители от наше време

Нещо за четене
21:24 - 18 Юли 2024
4993
Метър и 44 сантиметра: Кой задник го измисли?

Железопътната ширина в САЩ, България и повечето страни по света* (разстоянието между релсите) е 1 метър и 44 см. Това е изключително странно число. Защо е избрана тази ширина?

Ами, защото така са ги строили в Англия, а английски инженери са проектирали първите железници в САЩ. Защо англичаните са ги строили по този начин?

Защото първите железопътни линии са строени от същите хора, които са строили вагонетните трамваи, и те са използвали тази ширина. Защо тогава те са използвали тази ширина?

Защото хората, които са строили трамваите, са използвали същите шаблони, които са използвани за строене на каруци, които са имали същото разстояние между колелата.

Защо каруците са имали това странно разстояние между колелата?

Ако са опитвали да използват друго разстояние, колелата на каруците се чупели по-често на някои от старите, дълги пътища в Англия. Виждате ли, това е разстоянието между коловозите. Кой е построил тези стари коловозни пътища?

Императорски Рим е построил първите дълги пътища в Европа (включително и в Англия) за своите легиони. Тези пътища са използвани оттогава. А какво ще кажете за коловозите по пътищата?
Римските военни колесници са образували първите коловози, които всички останали трябвало да следват или да рискуват да счупят колелата на своите каруци. Тъй като колесниците са направени за Императорски Рим,

всички те са били еднакви по отношение на разстоянието между колелата.

Следователно, стандартната железопътна ширина в САЩ от 1 метър и 44 см произлиза от първоначалните спецификации за римска военна колесница.

Затова следващия път, когато ви дадат спецификация/процес и се чудите "Кой задник е измислил това?", може да сте точно прави.

Римските военни колесници са направени точно толкова широки, колкото да поберат задниците на два военни коня.

А сега, обратът в историята.

Когато видите космическа совалка, стояща на стартовата площадка, има два големи ракетни бустера, прикрепени към страните на основния резервоар за гориво. Това са твърдогоривни ракетни бустери (SRB). SRB-те се произвеждат от Thiokol в тяхната фабрика в Юта. Инженерите, които са проектирали SRB-те, биха предпочели да ги направят малко по-дебели, но SRB-те трябва да се транспортират с влак от фабриката до стартовата площадка. Железопътната линия от фабриката минава през тунел в планините и SRB-те трябва да се поберат в този тунел. Тунелът е малко по-широк от железопътната линия,

а железопътната линия, както вече знаете, е широка приблизително колкото задниците на два коня.

Така че, една от основните характеристики на дизайна на космическата совалка, която е може би най-напредналата транспортна система в света, е определена преди повече от две хиляди години от ширината на два конски задника. И мислехте, че конския задник не е важен? Древните конски задници контролират почти всичко.

* В наши дни най-разпространеното междурелсие, което често се нарича стандартно, е 1435 mm. То се използва при 60% от железопътните линии по света. Линиите с по-малко междурелсие се наричат теснолинейни. Някои държави по света поддържат линии с различно междурелсие. В Русия и страните от бившия Съветски съюз например то е 1520 mm.