Министър Събев иска да съгласува разписанията на БДЖ и автобусите

Предлагат още да се въведе ДДС регистрация на превозвачите

Новини
15:02 - 12 Април 2022
1024
Министър Събев иска да съгласува разписанията на БДЖ и автобусите

Министерство на транспорта предлага на автобусните превозвачи да се изгради национална транспорта система, която изхожда от жп транспорта. Разписанието на влаковете трябва да е водещо в определяне на маршрутите и разписанията на автобусния транспорт - да идва от пътникопотока и сключването на договорите им с общините да бъде прекратено.

Това предложение направи министърът на транспорта Николай Събев на кръгла маса, на която се обсъжда визията за обществен транспорт за 2022-2027 г.

Министърът нарече модела „за ефективно координиране на междуселищните линии в страната“ и посочи, че схемата е заимствана от Европа.

„България има проблем с логистичната свързаност, нямаме водещ принцип за създаване на национална транспортна система, по този начин ще има верига, обоснована от автотранспорта до жп транспорта, което води до високата мобилност на населението“, поясни той. В мотивите му е също, че ако няма такъв модел - населението си намира друг начин - нерегламентирани превози.

Има села, които още не се обслужват от автобусен транспорт - не можем да допуснем това, каза още той и гарантира, че няма борба с телекомите.

Ето и цялата му визия: Има принцип - държавата трябва да гарантира мобилност на населението във всяка една точка в страната, основните инвестиции ще бъдат да разширим инфраструктурата за мобилност, но трябва да гарантира, че хората до село „X“ ще отидат с автобусен транспорт и ще имат интернет. Това ще реши и демографския срив. Последните две години пандемия бизнесът се научи, че може да се постигат добри резултати с отдалечена работа. Предвижда се също всички производствени системи да са неутрални към природата и да има възможността в най-отдалечените кътчета да има интернет и редовен транспорт. „А не днес решил, утре не искал“, аргументира се Николай Събев.

По думите му с тази схема "може да обърне процесът да се струпва населението в основните 4 големи града". А времето, за което ще се случи това, зависи от всички нас - които трябва да обмислим да създадем транспортната схема по такъв начин, каза той.

Два са големите проблеми за Събев в схемата: невъзможност за координация между автобусни линии по утвърдени транспортни схеми, 265 общини не могат да координират разписанията помежду си. Втори проблем - липса на координация между автобусния и жп транспорт, междуселищните линии не се координират с влаковете - едните се променят на 1 г., другите - на 10 г. - разписанията са на график, а не на пътникопоток.

Министърът представи и анализ, според който 80% от линиите на междуградския транспорт са с по-малък от заложения интервал по наредба за пътуване - 60 мин, а комисията, която решава, се състои от превозвачи, които са конкуренти.

Това не става за пазарен дял, а за разпределение на определени линии, които се плащат от държавата под формата на субсидии и това го решават превозвачи, посочи още той. Други данни показвали също, че 1596 линии се дублират изцяло и частично от линии, което е 80%, а за миналата година средствата са били 46 млн. лв.

От автобусните превозвачи признаха, че данните са такива, но посочиха проблемите си: изисквания за надморска височина на населеното място и не по-малко от 500 жители. Те искат спешна промяна в наредбата за субсидиране на превозите, за да се разшири обхватът, а разликата от приходите и разходите била заради неконкурентни цени, двойно по-ниски от тези в Европа. Искат още и междуселищните превози да останат и да има интеграция с градския транспорт, както и обновяване на автопарка. Превозвачите се оплакаха още, че в сектора има и липса на кадри, и липса на пътникопоток.

Предлагат още да се въведе ДДС-регистрация на превозвачите, товарните превози, както и проверка и анализ за физически лица, които могат да притежават такъв превоз.

От Сдружението на общините коментираха, че от 15 г. няма разчети в подкрепата за превоз на пътници, а статистика от декември 2021 г. сочи, че не достигат 30% от средствата, което е дори преди повишаване на цените на горивата.