На морето искат да се забранят със закон критиките за скъпите ни курорти

Хотелиерите смятат, че виновни за краха на сезона са медиите, а не високите цени и лошото им обслужване

Новини
18:00 - 03 Юли 2019
20606
На морето искат да се забранят със закон критиките за скъпите ни курорти

Хотелиерите отдават срива на летния сезон тази година на зловредна реклама и на атаки от конкурентни страни, а не на проблеми, които те самите биха могли да оправят. Според собствениците на хотели и заведения по Южното Черноморие медиите са виновни за спада в курортите, тъй като непрекъснато пишели колко лошо е обслужването, колко е скъпо и давали като позитивен пример Гърция.

Някои босове на курортни комплекси дори предлагат държавата да забрани със закон на медиите да публикуват критични статии за ситуацията по морето, тъй като по този начин влияели зле на кономиката на страната.

По официални данни на Румен Драганов от Института за оценки и анализи на туризма има спад на туристите по морето от 6-7%. Според него страната ни е проспала възраждането на туристическите пазари в Египет, Тунис и Турция и не е направила нищо, за да предотврати очертаващия се провал на сезона. Той признава, че проблем е и лошото обслужване, което отблъсква както българите, така и чужденците. Според източници на Lupa.bg обаче спада не е с 6%, а с над 25% от миналата година, но проблема е, че той ще се задържи и през следващите седмици.

Според Георги Николов от Българската туристическа камара хотели, които работят с руснаци и немци, отчитат по-малко записвания и това ги принуждава да намалят цените с до 15%. Той твърди, че в момента няма празни хотели по Черноморието, но ще има спад след 8 юли, когато ще започне високият сезон.

„За българите това ще бъде добре, защото ще получават по-добри оферти за своята почивка", допълва Николов. Реално обаче на добра заетост се радват единствено хотели с добра репутация и лоялни клиенти. За останалите ситуацията се очертава като доста драматична.

„Дори и в пика на сезона - края на юли и началото на август, се очаква заетостта да бъде отново под границата за миналата година, която е средно около 71% по Черноморието", прогнозира Румен Драганов. Тази година се очаква не повече от 67% заетост за периода. „Цените по българското море са същите както през миналия сезон", казва Георги Николов от Българската туристическа камара, цитиран от в. „Сега”.

В същото време Гърция привлича с по-ниски цени и по-добро обслужване. Това обяснява и колоните от автомобили с български туристи, които задръстват южните гранични пунктове. Преди ден гранична полиция отчете рекордните 30 000 автомобила, които са напуснали страната за ден през КПП „Кулата" в посока Гърция.

От няколко дни в социалните мрежи се разпространява видео, заснето в курорта „Слънчев бряг", което показва празните шезлонги на плажа и липсата на туристи. „В този период на сезона винаги посещаемостта на плажа е била в тези рамки. Знаете, че от 10 юли започва високият сезон. Тогава курортите се изпълват с туристи. Може би има лек спад на младежкия туризъм, който всъщност е в тези по-ранни периоди.Това вероятно се дължи на проверките през миналия сезон”, коментира концесионерът на плажа Кирил Спасов. Той обяснява, че липсата на туристи не се дължи на високи такси за ползване на чадъри и шезлонги. Те не били променяни от години, тъй като стойността на услугата била вписана в концесионния договор.

В Слънчев бряг обаче сянката по морето е сред най-скъпите. Според данни на Министерството на туризма цената на чадъра и шезлонга поотделно варира от 9 до 10 лв. В други курорти в близост до Слънчев бряг е два пъти по-евтино. В стария град Несебър например цените са около 5 лв. Но не са изключение и рекордни цени като тези на северния плаж „Св. св. Константин и Елена", където за шезлонг се плащат 20 лв., а за чадър -10 лв. Председателката на Сдружение „Клуб на хотелиера" в Несебър Диана Колчева изтъкна, че от бранша са алармирали за предстоящия слаб сезон още от февруари, когато вече е било ясно, че ранните записвания се бавят.

Според нея е необходимо да се намалят цените на шезлонги и чадъри и да се проведе масирана реклама на страната ни. Колчева смята, че министърът на туризма трябва да убеди големите туроператори, че българският туристически продукт е по-качествен. Трябвало да се проведе и агресивна реклама на всички пазари, на които България имала добри позиции.

Министерството на туризма по традиция предпочита да не се занимава със същинските проблеми на сектора, а се отчита единствено с показни акции и проверки по Черноморието - предимно в „Слънчев бряг", Равда, Свети Влас, „Елените" и някои плажове на концесия. Рейдовете на министъра на туризма Николина Ангелкова потвърдиха нередности, които отдавна са известни - от липса на категоризация до мизерни условия в стаите. Само че министър Ангелкова не се притеснява от намаляващия брой туристи. През май тя отчете 2% спад на ранните записвания, а очакваните полети за летище Варна да са по-малко с 13%. Но остана оптимистка, че независимо от отдръпването на немските и руските туристи спадът ще бъде компенсиран от страни като Украйна, Франция, Великобритания, Чехия и Полша.