Над 2000 души излязоха на протест в София в памет на Сияна
Общественият гняв е насочен към безотговорното отношение на политиците към безопасността по пътищата ни

Протестите срещу безнаказаността и опасните пътища, които отнемат човешки животи, продължават и днес. В 13:00 ч. в София започна митинг на площад "Александър Невски". Събраха се над 2000 души, които изразиха своето възмущение от случващото се по пътищата и безнаказаността за извършителите на нарушения.
Повод за масовото недоволство стана трагичният инцидент с 12-годишната Сияна. Този случай предизвика голяма вълна от обществен гняв.
Протестиращите вече заявиха ясно своите искания: незабавно обезопасяване на най-опасните пътни участъци и по-строги мерки за нарушителите.
В отговор на протестите, регионалният министър Иван Иванов проведе вчера среща с ръководствата на всички Областни пътни управления. Обсъдени бяха конкретни графици за ремонт и обезопасяване на опасните отсечки. На работната среща с директорите на пътните управления присъства и председателят на АПИ инж. Йордан Вълчев.
Бившият служебен министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинетите на Стефан Янев - Виолета Комитова, заяви, че в България строежът и поддръжката на пътища се правят по корупционни схеми.
"Между 1,5 и 2 милиарда лева на година се отделят от бюджета на държавата за текущ ремонт и поддръжка на пътища от 2019 година до днес. Като разделим сумата от 1,5 млрд. лева на година на 250 работни дни, означава, че на ден ние, данъкоплатците плащаме по 6 милиона лева на ден за косене на трева, за запълване на дупки, за увредени пътни знаци, за подмяна на парчета от мантинели и за поправка на маркировка. Това са много пари само за текущ ремонт и поддръжка на пътища", заяви пред БНР Комитова, която в момента е депутат от МЕЧ.
Тя изчисли, че за тези пари по 6000 машини трябва да са на ден по републиканската пътна мрежа, отделно е общинската пътна мрежа, за която отговарят кметовете. "Даваме страшно много пари за поддръжката на пътищата, а гражданите са постоянно недоволни. В тези поръчки за поддръжка и текущ ремонт има два основни порока - свръх финансиране, а нулев резултат, и договорите с фирмите, които са 4-годишни, а не едногодишни. ... И там се явяват едни абонирани фирми, които винаги печелят обществените поръчки", посочи още тя.
Специално за пътя край Телиш, където стана катастрофата, довела до смъртта на Сияна, Комитова заяви: "През 2024 г. за този път има готов технически проект с разрешение за строеж. Има проявено безхаберие и безотговорност, че не е направена обществена поръчка за строителство по този проект, след като е доказано по безспорен начин от няколко институции, че този участък е бил много опасен".
Народният представител говори и за друга порочна практика: "Правителството продължава поръчки на инженеринг, а защо не се прави отделна поръчка за проектиране?! Защото, ако този проект ще струва 3 милиарда лева, примерно, проектирането ще е 3 милиона лева. И от 3 милиона какъв аванс ще дадат и какви пари ще останат в чували?! Най-хубаво да е 3 милиарда, да се даде един голям аванс и той да стои във фирмите като безлихвен кредит. И след 6 години - я камилата, я камиларя. При положение, че 6 години отнема разрешението за строеж. За първите участъци на магистрала "Хемус" ПУП-овете са започнали през 2013 г., а разрешението за строеж излиза 2019 г. Такива закони сме си създали в държавата... Такъв е случаят и с пътя Бяла - Велико Търново, за който са предвидени 3 милиарда лева - 50 млн. лева на километър, но сега той няма да започне да се строи, а фирмата ще вземе аванса, докато 4-5 години ще се чакат разрешенията за строеж".
Снимка: БНТ