Най-безопасното място в самолета - това, което никой не иска

Някога замисляли ли сте се кое ви гарантира най-голяма безопасност при спешен случай?

Новини
17:00 - 31 Март 2023
8047
Най-безопасното място в самолета - това, което никой не иска

Времето се затопля, а с това желанието за пътуване се повишава. А, да, идват и празници - Цветница, Великден, Гергьовден... Не всички пътуват на територията на България, не всички предпочитат автомобилите, особено когато става дума за по-дълго разстояние. Тогава на дневен ред идва самолетът, а дестинациите при прекрасно и слънчево време са още по-привлекателни.

Когато резервирате полет, мислите ли кое място ще ви гарантира най-голяма безопасност при спешен случай? Вероятно не.

Понеже не живеем в американски филм от 80-90-те години, не пътуваме всеки ден със самолет. Затова да изберем добро място може да е наистина трудно.

Това може да ви се струва като начинът да получите мястото, което искате, но всъщност резервацията може и да ви осигурява единствено някакво, а не някое конкретно, място. Също така компанията може да смени самолета с друг в последния момент, така че мястото с вашия номер вече е другаде. Дори самата система може да преотдаде вашето място на друг клиент заради грешка или ако клиентът е лоялен. Така че винаги имайте едно наум!

Повечето хора резервират конкретни места заради комфорт, като повече място за краката, или удобство, като лесен достъп до тоалетна. Редовните пътници пък резервират място възможно най-близо до предната част, за да могат да слязат по-бързо. Което няма да им осигури кой знае какво предимство, но... те си знаят.

Рядко резервираме полет с надеждата да получим едно от средните места на последния ред. Тези седалки обаче са статистически най-безопасните в самолета.

Преди да продължим, трябва да уточним, че пътуването със самолет е най-безопасният вид транспорт. През 2022 г. има близо 75 милиона полета в световен мащаб със само 287 смъртни случая.

Според експретите, шансовете за смърт при пътуване със самолет са около 1 на 205 552, в сравнение с 1 на 102 при пътуване с кола. Въпреки това, обръщаме малко внимание на фаталните пътни инциденти, но пък самолетните катастрофи винаги са водеща новина.

Интересът на човечеството към тях вероятно се крие в желанието да разберем защо се случват или какви са шансовете да се повторят. Всъщност, нашата загриженост гарантира, че тези трагични инциденти са щателно разследвани, което спомага за безопасността на въздушния транспорт.

Отпред, отзад или в средата на кабината - това е ваш избор, но в по-големите самолети с две пътеки, често предната част на икономичната класа (в която предполагаме, че пътувате) е по-тихо. В задната част е по-шумно заради двигателите, а също така е турболенцията там се усеща по-драматично. Отзад обаче често има по-малко хора.

До прозореца, до пътеката или в средата - ако искате да поспите без да ви смущават, седнете до прозореца. Недостатък би могла да бъде извивката на някой самолети, заради която може да ви бъде тясно в раменете. Място до пътеката пък ви дава възможност по-лесно да се движите. Имайте предвид обаче, че ще трябва да ставате заради хората до вас. Разбира се, в средата е най-гадно.

Не сядайте до тоалетните или до кухнята. Причините са очевидни: миризми коя от коя по-неприятни, постоянен човекопоток, и вете места изискват светлина и създават шум, която ще ви пречи да спите. Разучете самолета, с който ще пътувате, преди да си купите билети, за да имате по-спокоен полет.

При катастрофата на United Flight 232 през 1989 г. в Сиукс Сити, Айова, 184 от 269 души на борда оцеляват. Повечето от тях седят зад първа класа, в предната част на самолета.

Независимо от това, разследване на TIME, базирано на 35-годишни данни за авиационни инциденти, установява, че средните задни седалки на самолета имат най-нисък процент смъртност: 28%, в сравнение с 44% за седалките в средата на машината.

Това има смисъл. Ако се намирате в близост до изход, това ви осигурява най-бързото възможно напускане на самолета, ако от тази страна няма пожар. Но крилата на самолета съхраняват гориво, така че това елиминира седалките в средната част като най-безопасната опция.

В същото време, да сте по-близо до предната част означава, че ще трябва да се „борите“ да излезете с останалите пътници пред и зад вас. Що се отнася до това защо средните седалки са по-безопасни от местата до прозореца или до пътеката - поради буфера, осигурен от хората от двете страни.

Типът извънредна ситуация също диктува оцеляването.

Разбиването в планина ще намали експоненциално шансовете за оцеляване, както в случая с катастрофата през 1979 г. в Нова Зеландия. Полет TE901 на Air New Zealand се разби в склоновете на Еребус в Антарктика, убивайки 257 пътници и екипаж.

Кацането в океана с носа напред също намалява шансовете за оцеляване, както се вижда от катастрофата на полет 447 на Air France от 2009 г., при която загинаха 228 пътници и екипаж.

Пилотите са обучени да минимизират потенциалния риск при извънредно събитие, доколкото могат. Те ще се опитат да избегнат удара в планини и ще търсят равно място, за да кацнат възможно най-нормално.

Техниката за кацане във вода пък изисква оценка на условията на повърхността и опит за кацане между вълните при нормален ъгъл.

Самолетите са проектирани да издържат на екстремни условия при извънредни ситуации. Всъщност, основната причина кабинният екипаж да ни напомня да слагаме предпазните колани не е поради риска от катастрофа, а заради възможността от турбуленция.

Именно това метеорологично явление може да причини най-много щети на пътниците и машините.

Производителите проектират новите самолети с повече композитни материали, способни да издържат на натоварването по време на полет. При тези конструкции крилата не са твърди и могат да се огъват, за да поемат екстремно натоварване, предотвратявайки структурна повреда.

Има ли значение типът на самолета? Разбира се, има определени променливи, като въздействието от скоростта на въздуха, които могат леко да варират между различните типове самолети. Въпреки това, физиката на полета е горе-долу еднаква за всички машини.

Като цяло, по-големите самолети са по-издръжливи, като се предполага, че могат да осигурят някаква допълнителна защита при спешна ситуация – но това отново зависи от типа инцидент.

Това обаче не означава, че трябва да резервирате следващия си полет на най-големия самолет, който успеете да намерите. Въздушният транспорт е безопасен, така че по-добре помислете какъв филм ще гледате, докато кацнете.

Идват празници и нови пътувания, ей!