Най-мощният автомобил в света лети с 2000 „коня”
Моделът на Lotus носи библейското име „Ева”
2000 конски сили мощност, 1700 Нм въртящ момент и 340 км/ч максимална скорост се открояват във „визитката“ на най-мощния автомобил в света.
Той носи емблемата на култовата британска компания Lotus, която прави опит отново да се съживи със свежите пари от китайския концерн Geely. Азиатският гигант купи Volvo през 2010 г., а от 2017 г. е собственик и на Lotus.
Финансовата стабилност позволи на Lotus да разработи първия си нов модел от 11 години насам. Той носи името Evija, което не е избрано случайно. От една страна – на латвийски език това е разновидност на името на първата жена Ева, а в случая маркира първия електрически автомобил на Lotus.
От друга страна – продължава традицията моделите на марката да започват с „Е“ – Elan, Esprit, Elise, Evora, а сега – Evija. И на трето място – името започва с „Еv“, което е знак за електрическата задвижваща система.
С капацитета на своите четири двигателя (по един с 500 к.с. за всяко колело) Lotus Evija се нарежда на първо място сред най-мощните серийни коли в света. Общият ресурс на моторите възлиза на 2000 к.с. и 1700 Нм. Пред тези данни бледнее дори Bugatti Chiron с неговите 1500 к.с. и 1600 Нм.
Още повече, че електрическите двигатели не се нуждаят от вдигане на оборотите, а доставят на мига максималната си мощност и въртящ момент. Затова британската електрическа машина ускорява за 3 секунди от 0 до 100 км/ч, за за 6 секунди от 0 до 200 км/ч и за 9 секунди от 0 до 300 км/ч. Максималната скорост е ограничена по електронен път до 340 км/ч.
Чудовищният ресурс на задижващата система не позволява дълъг пробег. Акумулаторният пакет с капацитет 70 киловатчаса е вграден в пода и при пълен заряд осигурява преодоляване на дистанция до 400 км/ч. Заради близката си връзка с отбора на „Уилямс“, електромобилът на Lotus е оборудван със системата за бързо зареждане от електрическата „Формула-е“.
При наличие на 350-ватова станция празните батерии се пълнят на 80% за 12 минути и на 100% за 18 минути. При пълно натоварване в пистов режим автомобилът е в състояние да реализира максималния си капацитет най-малко за 7 минути, тъй като – при каране с пълна газ – батериите също така бързо се изразходват. Водачът избира освен пистовия между още четири режима на работа.