Неизвестна планета се крие в Луната

Тея се сблъскала със Земята преди милиарди години

15:26 - 11 Март 2020
Неизвестна планета се крие в Луната

Фрагменти от неизвестна древна планета са открити в недрата на Луната, съобщава сензационно изданието Nature Geoscience. Изследователите анализирали проби от лунна почва и стигнали до извода, че фрагменти от древна планета, сблъскала се със Земята преди милиарди години се крият в земния спътник.

Според най-разпространената теория в самото начало на Слънчевата система планета, наречена Тея, се сблъскала със Земята, в резултат на което парче от Тея е хвърлено в орбитата на нашата планета и именно то се превърнало в неин постоянен спътник - Луната. Смята се, че в резултат на този сблъсък планетата Тея е напълно унищожена.

Новите резултати от изследванията обаче предполагат точно обратното. Проучвайки почвените проби, които са извлечени от различни области на Луната, се оказва, че техният изотопен състав е значително различен от лунния. Освен това, колкото по-дълбоко е взета пробата от лунна почва, толкова повече кислород е открит в нея, като  пробите нямат нищо общо със Земята.

Авторите на изследването смятат, че по-дълбоките лунни скали не могат да бъдат фрагменти от Земята, но най-вероятно са част от друг космически обект – същата загинала планета Тея. Съдейки по излишъка на тежки изотопи, Тея най-вероятно се е образувала далеч от нашата звезда или извън Слънчевата система. Впоследствие тя у напуснала орбитата си и се сблъскала с нашата планета.

Неотдавна немски учени откриха, че Луната е възникнала 50 милиона години след формирането на Слънчевата система, което означава, че нашият естествен спътник е по-стар дори от самата Земя. Учените внимателно изследвали проби от лунна почва и стигнали до извода, че Луната се е образувала преди 4,51 милиарда години.